Základní školy v Chanově a Obrnicích založily pro své žáky školní parlamenty

Učitelka Lenka Holubová se členy zakovskeho parlamentu ZŠ Obrnice
Učitelka Lenka Holubová se členy zakovskeho parlamentu ZŠ Obrnice

Základní školy v sociálně vyloučených lokalitách v Chanově a Obrnicích na Mostecku založily žákovské parlamenty. Jejich prostřednictvím se děti mají naučit měnit své prostředí a přijímat odpovědnost.

Podle vedení škol jsou v parlamentech aktivní hlavně žáci vyšších ročníků.

Na chanovské škole se volby do školního parlamentu uskutečnily v lednu, v únoru členové parlamentu poprvé zasedali. Od té doby se jim podařilo zorganizovat několik akcí. „Maškarní ples, Den Romů,“ upřesňuje jeden z členů Vojtěch Baláž.

Jen o tři kilometry dál jsou Obrnice. Stejně jako na sídlišti Chanov i tam žijí převážně sociálně slabí. Tamní školní parlament zasedá na chodbě školy.

První hlasování se uskutečnilo kvůli názvu parlamentu. Vyhrálo pojmenování „Tlapky“. Dlaně všech členů parlamentu jsou proto otisknuté na zdi na tzv. „zasedací chodbě“.

„Scházíme se jednou týdně – každou středu od 14:00 do 15:30,“ říká koordinátorka parlamentu a učitelka Lenka Holubová.

Vyjmenovává, co už se na půdě žákovského parlamentu projednává: „Dostávají neochucené mléko, chtěli by raději ochucené. Pak se řeší skříňky – děti mají šatny, ale chtěly by skříňky.“

„Baví mě to, můžu tak něco ve škole změnit – aby to tu bylo lepší. Třeba aby byly hezčí záchody,“ komentuje s úsměvem svou práci jedna z členek žákovského parlamentu v Obrnicích Anna Kaňková.

Tereza Vávrová z organizace Centrum pro demokratické učení vysvětluje, co mají žákovské parlamenty dětem ve vyloučených lokalitách přinést: „Rádi bychom nastartovali děti v sociálně vyloučených lokalitách, podpořili jejich sebedůvěru a přidali nějaké dovednosti, jakým způsobem se dá zapojit do občanského života.“

„V Chanově chybí takové ty skutečné osobnosti a myslím si, že žákovský parlament může někoho nastartovat, kdo bude v té romské otázce chtít něco změnit,“ doufá ředitelka chanovské základní školy Monika Kynclová.

Učitelka Lenka Holubová byla v Obrnicích zpočátku skeptická. Aktivita žákovského parlamentu ji ale překvapila: „Důležité je zkusit část té zodpovědnosti přenést na ty děti samotné,“ dodává.

Spustit audio
autor: Jan Beneš

Související