Vzducholodí se dnes létá pro životní zážitek i na vědeckou misi

Po katastrofě hindenburgu před 76 lety se zdálo, že vzducholodím odzvonilo. V posledních letech se zdá, že tyto vzdušné koráby zažívají renesanci. Vydali jsme se za pilotem i spokojenými účastníky letu s „moderním zeppelinem“.

Je tomu 175 let, kdy se narodil hrabě Zeppelin. Muž spojovaný s érou řiditelných vzducholodí. Je symbolické, že právě ve Friedrichshafenu u Bodamského jezera, kde hrabě uskutečnil svůj historický let, prožívají vzducholodě svou renesanci.

Před vrtulníkem byl zeppelin

Z plochy na výstavišti ve Fridrichshafenu se právě vznáší dlouhá bílá vzducholoď. Největší, jaká v současnosti létá. Sleduji ji společně s pilotem Oliverem Jägerem.

„Srovnávat řízení helikoptéry se vzducholodí moc nejde. Rozdíl je ve velikosti. Vzducholoď má 75 metrů, helikoptéra 10 metrů. Není tu žádný autopilot, všechno řídíme sami. Ale vzducholoď podobně jako helikoptéra může zůstat stát na místě,“ říká Jäger.

Čtěte také

Kapitán Jäger byl původně pilotem helikoptér. Od roku 2001 působí ve společnosti NT Zeppelin. Na začátku tisíciletí tu ve Friedrichshafenu vzkřísili dopravu vzducholoděmi. „Něco takového jako hindenburg se nemůže opakovat, dnes létáme s heliem. I když s novými technologiemi by to bylo bezpečné i s vodíkem,“ pokračuje kapitán.

Na ploše je rušno, právě přistává druhý zeppelin, který tu mají k dispozici. Dnešek patří turistickým letům nad Bodamským jezerem. Není to ale zdaleka to jediné, nač se firma Zeppelin zaměřuje.

Všestranně užitečný prostředek i dárek k narozeninám

„Teď jsme byli například ve Finsku a podíleli se na jednom evropském vědeckém projektu, který zkoumá ovzduší. V posledních letech také stále více spolupracujeme s policií nebo armádou,“ popisuje Jäger čilou spolupráci.

Už příští týden se zeppelin vydá na další vědeckou misi – pozorovat francouzské pobřeží. Teď ale Olivera Jägera čeká krátký třicetiminutový let. „S pasažéry létáme nejčastěji ve výšce 300 metrů nad zemí. To je to nejlepší, co jim můžeme nabídnout. Tak mají fantastický výhled,“ dodává kapitán.

Nejkratší patnáctiminutový let stojí pět tisíc

V odbavovací hale je rušno. Stevardka právě dává starším, možná osmdesátiletým dámám bezpečnostní pokyny. Opatření nejsou zdaleka tak přísná jako na letišti. Dokonce tu nejsou ani bezpečnostní rámy. Jak mi potvrzuje Christina Wraggeová z marketingového oddělení, zájem o lety je velký. Často si to lidé dopřávají třeba jako dárek k narozeninám.

Čtěte také

„Alespoň jednou za celý život“

„Jsme dobře obsazení, nabízíme 12 různých letů s různými trasami. Při těch delších je tam vždy průvodkyně, která pasažérům popisuje, co přesně pod sebou vidí. Navíc kabiny jsou otevřené, takže lidé mohou pozorovat pilota, bavit se s ním, “ popisuje průběh letu Christina.

„Úžasné, skutečně působivé. Pozorovat svět takto svrchu a tak pomalu. Velkolepé,“ popisují mi účastníci radost z letu. A jak se to lišilo od letadla? „Klidnější, pomalejší. Jednoduše si to člověk víc užije. Skutečně super,“ neskrývá nadšení padesátiletý turista, který se právě s manželkou vrátil z oblak. Dokonce ani cena ho nijak nerozhodila, třebaže dvouhodinový let přijde v přepočtu až na dvacet tisíc korun.

Hangár na letišti ve Friedrichshafenu, kde se vyvíjejí nové technologie

„Měli jsme štěstí, že jsme teď u příležitosti jubilea získali lístek za poloviční cenu. Je to drahé, ale je to zážitek, který by si člověk měl jednou za život dopřát,“ dodává spokojený turista. Když vidím to nadšení, myslím, že je načase začít šetřit.

Čtěte také


Zvětšit polohu Friedrichshafenu

autor: kls
Spustit audio