Veřejné projednání možných tras rychlodráhy do Drážďan nařídí ústecký krajský úřad asi po novém roce
Železničáři chtějí v roce 2027 začít se stavbou rychlodráhy mezi Prahou a Lovosicemi na Litoměřicku. Má být součástí nového železničního spojení z Prahy do saských Drážďan. Správa železnic ale musí nejdřív počkat na výběr trasy, kudy nová trať povede. Ústecký kraj totiž musí nejdřív změnit krajskou obdobu územního plánu.
Zahájení prací na aktualizaci zásad územního rozvoje kraje, tedy jakési krajské obdoby územního plánu, schválili krajští zastupitelé letos v únoru a na podkladech teď pracuje odborná firma.
„Zpracovaný návrh bude předložen krajskému úřadu nejpozději v polovině listopadu. Poté úřad zkontroluje náležitosti návrhu ve smyslu stavebního zákona. Následně pak bude svoláno veřejné projednání, a to pravděpodobně na začátku roku 2023,“ přiblížila mluvčí hejtmanství Magdalena Fraňková.
Kraj posuzuje tři varianty rychlodráhy, které předložila Správa železnic. Železničáři chtějí zanesení nových tras do území kvůli tomu, že dosud platný koridor nepočítá s přímým napojením Ústí nad Labem na rychlodráhu.
O trase rychlodráhy se stále ještě nerozhodlo
I když už má Správa železnic vybrané projektanty, s vlastním plánováním musí nejdřív počkat právě na rozhodnutí ohledně trasy rychlodráhy.
„Správa železnic a projektanti zahájili práce na dokumentaci pro vysokorychlostní trať Podřipsko. Části úseku, které jsou předmětem aktualizace zásad územního rozvoje Ústeckého kraje, budeme projektovat až po dokončení tohoto procesu, což očekáváme v průběhu příštího roku,“ potvrdil Jan Nevola ze Správy železnic.
Na pondělním zasedání krajských zastupitelů se bude projednávat i tzv. varianta H, kterou navrhnul ústecký podnikatel Martin Hausenblas.
„Zastupitelé ale nebudou rozhodovat o možné aktualizaci zásad územního rozvoje, protože návrh tak, jak je předkládán zastupitelům, nesplňuje všechny náležitosti dané zákonem – mimo jiné nemá stanovisko ministerstva životního prostředí,“ doplnila mluvčí kraje Magdalena Fraňková.
Podle Správy železnic by mohl být úsek vysokorychlostní trati mezi Prahou a Lovosicemi v provozu kolem roku 2030.
Proti vedení rychlodráhy ale na Litoměřicku vystupují některé obce. Bojí se dopadů na krajinu i obyvatelstvo. Podobné výhrady má proti trati i Chlumec na Ústecku.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Klíčový dokument, o který se opírá Pavel: prezident má ke střetu zájmů přihlížet. Radil se i mimo Hrad
-
PRŮZKUM: Většina Čechů chce vysvětlení Babišova střetu zájmů, včetně voličů ANO, SPD a Motoristů
-
Anton: ‚Nemá problém tam tři čtyři z nich zastřelit, než zastřelí oni jeho.‘
-
Nemoci a beznaděj ve slumu Kibera: lidé nemají žádnou práci a už jen přežívají