Ve Lhotce nad Labem spustili na vodu nový tanker. Jeho výrobu zkomplikovala pandemie koronaviru i válka na Ukrajině

11. květen 2022 09:57

V loděnicích ve Lhotce nad Labem u Lovosic po roce a půl spustili na vodu nový tanker. Výrobu lodi za několik milionů eur zkomplikovala pandemie koronaviru i válka na Ukrajině. Spuštění nákladní lodi na jedlé oleje přihlížely desítky lidí. Hned poté ho odvezl tlačný remorkér do Nizozemska, kde loď dokončí.

600 tun vážící loď ve Lhotce u Lovosic spustili na vodu během několika sekund. Její výroba ale trvala podle obchodního zástupce loděnice Jurije Kulchytského mnohem déle než dřív.

„Takové typy tankerů většinou stavíme do osmi měsíců, ale navýšení cen nebo to, že jsme kvůli covidové pandemii nemohli se zákazníky napřímo jednat, ten proces protáhlo, takže jsme ho stavěli téměř rok a půl,“ shrnul Kulchytsky.

Ocelové casco, široké 12 a dlouhé 86 metrů zatím ještě nemá motor – ten namontují až v Nizozemí, kam ho odveze tlačný remorker. „V budoucnu bude převážet jedlé oleje po vnitrozemských evropských vodních cestách,“ dodává Kulchytsky.

I výrobu zdejších lodí ovlivnil rusko-ukrajinský konflikt. Místo oceli z Ruska nebo Ukrajiny teď loděnice nakupuje materiál v Číně nebo Indii.

Za tunu oceli tak zaplatí v průměru 1 600 euro – to je o 100 procent více než loni. Cena přitom i nadále stoupá.

„Očekávané dodávky materiálu, například nerezu, jsou osm až deset měsíců. Dřív jsme ten materiál z výroby měli za dva nebo tři měsíce,“ konstatuje generální ředitel loděnice Oleh Pantelemoněnko.

Výrobce lodí čeká i přes poptávku nejistá budoucnost

Poptávka po lodích ale neklesá. Přesto výrobce lodí čeká podle Kulchytského nejistá sezóna.

„Ti zákazníci teď čekají, co se bude na tom trhu dít, řeší se také ceny materiálů – co bude, jak bude. Skončil covid a začala válka, takže určitě se ta jednání protahují,“ uzavírá Kulchytsky.

Kromě tankeru tu brzy na vodu spustí i další hausbót.

Spustit audio

Související