V Ústeckém kraji přibývá domácích školáků. Školy na to ale většinou nejsou připraveny

21. březen 2017

Domácí vzdělávání dětí v Česku je na vzestupu. Dětí, které si nesedají každý den do školní lavice, ale učí se doma, přibývá. Od loňského roku už musí podle novely zákona všechny školy zajistit zázemí pro školáky z prvního, ale i druhého stupně, které rodiče učí doma. Taková jsou pravidla, ale praxe je trochu rozdílná. V Ústeckém kraji například není žádná škola, která by měla větší zkušenosti s dětmi z domácího vzdělávání.

Rodina Chýlových z Ústí nad Labem má ze svého pobytu v Anglii přítele Richarda, který k nim každý rok na tři týdny jezdí a učí děti anglicky. Pomáhá tak Aleně Chýlové, která má s manželem celkem pět dětí. Dvě z nich teď učí doma. Začínala s nejstarším Filipem, který už chodí do 7. třídy.

„Mým hlavním motivem je to, že můžu děti dál vychovávat a dát důraz na rozvoj jejich charakteru. Také si myslím, že je to dobré pro budování vztahu – jsme spolu delší čas a ne jen po škole a po práci. A to je fajn pro rodinu,“ vysvětluje výhody domácího vzdělávání Alena Chýlová.

Johanka je ve 4. třídě a už je zvyklá jezdit na přezkoušení do školy do Vraného nad Vltavou. Tato základní škola byla mezi prvními, které s domácím vzděláváním začínaly. „Už tu učitelku znám, je moc hodná. Zkouší mě třeba hodinu a pak si ještě s rodiči povídají,“ popisuje Johanka.

Alena Chýlová vysvětluje, že tato škola byla jasnou volbou právě kvůli dlouhé praxi a pozitivnímu přístupu k domácímu vzdělávání. Navíc mají blízko prarodiče, takže pro ně dojíždění není takovou zátěží. Nicméně takových škol v Česku není mnoho, i když oficiálně musí ředitel školy zhodnotit každou žádost o individuální výuku a finální rozhodnutí je pouze na něm.

Dětem s domácím vzděláním vycházejí častěji vstříc školy kolem Prahy a Brna

Prezident asociace domácího vzdělávání Vladimír Soukup vysvětluje, že rodiče raději zvolí školu, kde jim vyjdou vstříc. Ty jsou zatím stále nejčastěji v okolí Prahy nebo také Brna. „Každé dítě se musí přizpůsobit vzdělávacímu plánu školy, do které se zapíše. Musí jezdit na přezkoušení a plnit podmínky, které mu škola uloží… Jsou přitom rozdíly mezi jednotlivými školami,“ dodává Soukup.

Domácích školáků v Česku přibývá. Podle statistik Ministerstva školství je jich v letošním roce přes dva tisíce. Meziročně přibylo čtyři sta dětí. Z toho z Ústeckého kraje je jich stovka.

Vladimír Soukup doufá, že s rostoucím zájmem rodičů poroste i vstřícnost škol: „Věřím, že další školy budou přibývat.“

Přesné statistiky škol, které domácí školáky vítají a jsou na ně připraveni, neexistují. Ředitelé nemají povinnost v této věci informovat své zřizovatele.

autor: Lucie Valášková
Spustit audio