V Ústeckém kraji nemá každý šestý učitel zákonem předepsané pedagogické vzdělání

27. leden 2015

Problémy splnit nové podmínky a najít kvalifikované učitele mají v severních Čechách především střední odborné školy.

V severních Čechách čeká většinu ředitelů odborných škol oříšek. Nekvalifikované učitele, kteří mají často desítky let zkušeností, musí nahradit vysokoškolsky vzdělanými odborníky s pedagogickou praxí.

Mladí inženýři, kteří „sní“ o práci učitele tříletého oboru instalatér, se ale ředitelům shání velmi obtížně. A obtížné je i degradovat nebo vyhodit ty, kteří už doplněním vzdělání strávili roky života a přesto nové podmínky nesplňují.

Za své kolegy, které přesně tohle čeká, se postavili učitelé střední odborné školy lodní dopravy a technických řemesel v Děčíně.

Vladislav Hampejs je odborný pedagog, který učí osmadvacet let. Věnuje se budoucím instalatérům, kteří pod jeho vedením obsazují první příčky v celorepublikových soutěžích. Přesto mu hrozí vyhazov.

„Pedagogickou praxi mám dostatečnou, ale bohužel mi není 55 let,“ popisuje jádro problému. Požadavky ministerstva nesplňuje, ačkoli vystudoval doplňkové pedagogické studium, sociální pedagogiku.

„Stálo mě to dost úsilí a pochopitelně i peněz, ale efekt to nepřineslo žádný,“ stěžuje si. Na jeho místě by totiž měl být inženýr s pedagogickou praxí.

Vladislav Hampejs se ale nedomnívá, že titul je to nejdůležitější: „Myslím si, že ti inženýři nejsou schopni vysvětlit těm žákům, jak vzít to nářadí do ruky nebo jak opravit protékající splachovací zařízení.“

Svých kolegů v podobné situaci se zastala učitelka češtiny a němčiny Mira Malcová: „Vedly mě k tomu emoce, protože se mnou cloumala lítost, vztek… Právě proto, že vím, jaké za ním stojí výsledky. Někdy jsem si myslela, že je až blázen. Zajímá se o veškeré nové technologie. Takových kolegů máme víc, takže nás samozřejmě mrzí, že by takoví lidé měli školu opustit,“ zlobí se.

Problém pana Hampejse se ředitelce školy Janě Férové podařilo vyřešit. „Měli jsme štěstí, protože nám odchází do důchodu vedoucí učitel pro stavební obory a pan Hampejs se na tu funkci výborně hodí. Bohužel takových případů ale máme ve škole víc a tam jsem musela postupovat v souladu se zákonem,“ říká.

To znamená, že učitelé museli přejít na post učitele odborného výcviku. Tam je to ale samozřejmě o menších penězích. Většina tamních pedagogů postavila za kolegy, protože si myslí, že postup státu je v tomhle případu špatně.

Stanovisko ministerstva je neměnné. Všechny velké ústupky u nekvalifikovaných učitelů odborných předmětů už podle něj zahrnuje novela školského zákona z minulého roku. Ta mimo jiné umožňuje ředitelům zaměstnávat nekvalifikované kantory tak dlouho, dokud za ně škola nenajde náhradu, nebo jim nechat jen zkrácený úvazek.

autor: Iva Zítková
Spustit audio