V Ústeckém kraji hrozí, že na některých místech od konce května nepojedou autobusy

3. květen 2018 14:25

V části Ústeckého kraje od konce května znovu hrozí, že nevyjedou některé autobusové spoje. Týká se to Ústecka, Děčínska a Litoměřicka.

Jde o oblasti, ve kterých zajišťuje autobusovou dopravu společnost BusLine. Firmě totiž pro tyto oblasti došly peníze na zvýšené mzdy řidičů.

Ústecký kraj má se společností BusLine uzavřenou dodatkovou smlouvu. Firma se v ní zavázala, že bude za stávajících podmínek zajišťovat dopravu v šesti oblastech kraje do poloviny roku 2019.

Vedení BusLinu ale teď kraji v dopise oznámilo, že jí došly peníze na zvýšené mzdy řidičů, a že se proto může stát, že některé linky na konci května nevyjedou.

Náměstek hejtmana Jaroslav Komínek z KSČM by to považoval za porušení smlouvy. Zároveň stále věří tomu, že dopravce závazkům dostojí: „Čekáme, co se stane. Pokud smlouvu poruší, nelze to nijak naplánovat, ale jednáme s dalšími dopravci o tom, jestli by byli schopni případně pomoci.“

Podle Komínka Ústecký kraj už další peníze na výplaty šoférů přidat nemůže.

Vedení BusLine viní kraj z toho, že mu chybí vůle situaci řešit

Podle předsedy představenstva společnosti Radka Chobota navrhnul BusLine několik variant řešení, ale na straně kraje chybí vůle situaci řešit. Na to kraj argumentuje tím, že kroky navržené dopravcem odmítnul na základě doporučení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a ministerstva pro místní rozvoj.

Radek Chobot uvedl, že společnost chce dostát smlouvám, ale nemusí to být v jejích silách. Chobot vysvětlil, proč dosavadní finanční příspěvky kraje nestačily pokrýt zvýšené mzdy řidičů: „My chceme dostát všem těm závazkům, ale v současné době je to téměř nereálné. Proto jim píšeme dopis a je možné, že 20. května řidiči neuvidí na výplatních páskách tolik, co dostávají, a pak asi nevyjdou do práce.“ Podle Chobota tak hrozí, že mnoho řidičů dá výpověď a některé linky nevyjedou.

Ústecký kraj v reakci na hrozící krizi už před rokem založil vlastní dopravní podnik, který by měl od poloviny příštího roku nahradit všechny čtyři dosavadní dopravce. V příštím roce v kraji přestanou jezdit ještě společnosti ČSAD Slaný, Arriva Teplice a naposledy Autobusy Karlovy Vary. Roční náklady na zajištění současné autobusové dopravy jsou podle Ústeckého kraje 364 milionů korun.

autor: Tomáš Kopecký
Spustit audio

Související