V Děčíně začala rozsáhlá rekonstrukce železniční trati, včetně výměny mostu přes Labe a opravy tunelu

13. říjen 2021 10:19

Náročná a neobvyklá rekonstrukce železniční trati pro nákladní vlaky začala v Děčíně. Její součástí je i výměna 100 let starého ocelového mostu přes řeku Labe nebo sanace tunelu ve skále. Oprava za víc než miliardu korun zvýší bezpečnost a rychlost na trati z Děčína-Východ do Prostředního Žlebu. Ta je součástí nákladního koridoru Transevropské dopravní sítě.

V děčínském přístavu s nákladními jeřáby, na dohled od železničního mostu, začala poklepáním kladívky na kolejnici složitá rekonstrukce nákladní trati.

„Je to jedna z nejsložitějších staveb v okolí Ústecka za poslední roky. Jedná se o výměnu mostu přes řeku Labe, který je téměř stoletý,“ vysvětlil ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Most bude potřeba vyměnit úplně celý. „Součástí toho je ale i navazující úsek, který má téměř 400metrový tunel. Přístup je zejména z vody na odvoz a návoz všech mostovek, zároveň je z druhé strany skála a ten tunel,“ doplňuje Svoboda.

Náklady na obnovu této části frekventovaného koridoru pro nákladní vlaky se šplhají přes miliardu korun. Jestli bude výsledná cena kvůli velkému zdražení materiálu v posledních měsících vyšší, to zatím není úplně jasné.

„Ocelovou část jsme nakoupili už v zimě, takže jsme stihli ještě relativně příznivé ceny. Zbytek ale už samozřejmě bude zatížen tím zdražením materiálu,“ obává Jakub Svoboda, ředitel firmy Strabag Rail.

Při výměně ocelového mostu chtějí stavebníci využít řeku Labe. Budou po ní splavňovat jednotlivé díly staré mostovky. Novou konstrukci by měly z Prostějova do Děčína, přivézt po jednotlivých dílech vozy pro nadměrný náklad.

„Tady v té části, jak stojíme, budou obě mostovky svařeny,“ ukazuje ředitel stavební firmy na prostor přístavu v Děčíně, „mezitím vybudujeme provizorní pilíře, na které se přesune stávající starý most, a dá-li pán bůh, snad se nám podaří splavit novou konstrukci na rekonstruované pilíře.“

Kromě výměny železničního svršku, signalizačního a bezpečnostního zařízení zbuduje ještě stavební firma v úseku, kde jsou rodinné domy, zhruba 700 metrů protihlukových stěn.

Rekonstrukce trati by měla být hotová příští rok, během prací budou muset nákladní vlaky jezdit po objízdných trasách.

Spustit audio

Související