Ústí nad Labem bude mít nový územní plán. I s tunely - prý dočasně

22. září 2011
Shromáždění proti územnímu plánu Ústí nad Labem

Po třech měsících se dnes opět scházejí ústečtí zastupitelé. A opět se dá očekávat bouřlivá diskuze k návrhu územního plánu. Přijdou totiž také odpůrci systému tunelů a mostů.

Chtějí, aby zastupitelé odsunuli termín schválení územního plánu a nechali připravit jiné dopravní řešení. Přidala se k nim i část místních politiků.

Návrh územního plánu se změní, a to tak, že trasy tunelů a mostů už nebudou vyznačeny jako „veřejně prospěšná stavba, což automaticky omezí práva majitelů nemovitostí a také klesne hodnota jejich majetku. Budou prý vyznačeny jako „územní rezerva“.

Podle náměstka primátora Jana Řeřichy z ODS už majitelé nebudou nijak dotčeni. Například Petr Řehák ze společnosti Reality Grand to ale vyvrací. Z vlastní zkušenosti ví o několika příkladech, kdy „územní rezerva“ znamenala pokles ceny, praktiky neprodejnost nemovitosti.

Český rozhlas Sever připravil k aktuální situaci anketu. Otázky jsme poslali mailem všem zastupitelům. Odpovídat měli do 20. září, zahrnuli jsme i odpovědi, které přišly později, poslední dnes ráno. Ze 37 zastupitelů na anketu zareagovalo jen 15.

Pro oddálení termínu schválení územního plánu a vypracování jiného dopravního řešení je jednoznačně dvanáct zastupitelů. Jednoznačně to podpořili zastupitelé opozičních KSČM a TOP 09.

Kloní se k tomu i Hana Bergerová za Severočechy a sociálně-demokratický radní Arno Fišera, jediný, kdo z ČSSD odpověděl. „Nejsem připraven hlasovat pro. Škody vzniklé neschválením návrhu by musely násobně převýšit újmu obyvatel dotčených lokalit, abych ho podpořil,“ uvedl Fišera.

Už dříve ale informoval o zamítavém postoji strany k tunelům. Pokud by všichni zastupitelé za ČSSD hlasovali pro posunutí schválení územního plánu a jiné dopravní řešení, pak už by měli většinu. Šlo by o 22 zastupitelů.

TOP 09 chce zároveň prosazovat možnost schvalování individuálních změn. Jde hlavně o změny území tak, aby si jednotlivci mohli postavit dům.

Pozastavení těchto změn od roku 2007 je totiž podle náměstka primátora Jana Řeřichy z ODS hlavní důvod, proč je nutné schválit nový územní plán ještě letos.

Přitom právě Řeřicha za svou stranu koncem července přislíbil, že nechá udělat varianty dopravního řešení. To by ale termín schválení oddálilo. Dal proto přednost termínu a došlo tedy k už zmíněné změně na „územní rezervu“.

Shoduje se s ním i Martin Svoboda z ODS, který je určeným zastupitelem pro tvorbu územního plánu. „Jakákoliv varianta bez tunelů by se dotkla nepoměrně většího počtu vlastníků nemovitostí. Neexistuje řešení, které by se nikoho nedotklo. Budu hlasovat pro,“ napsal Svoboda.


Jaké jsou názory všech pěti zastupitelů Strany zdraví sportu a prosperity říct nevíme, veřejně je nijak neprezentovali a na anketu odpověděl jediný, Josef Liehne.

Ten v podstatě s tunely souhlasí, vidí je jako zajímavé řešení dopravy, nevadí mu ani jejich vyznačení jako územní rezerva.

Za přípravu nového územního plánu dalo město od roku 2007 už zhruba 30 milionů korun. Výstavba tunelů a mostů není přinejmenším v nejbližších deseti letech podle Řeřichy reálná. Ústí nad Labem na ni nemá peníze a stát o ně nemá zájem.