Ústí nad Labem bude bez vodíkových autobusů – město nevyužije peníze z Fondu spravedlivé transformace
Využití dotací na vyrovnání se s odklonem od těžby uhlí se v Ústeckém kraji komplikuje. Ve Fondu spravedlivé transformace padly strategické projekty za téměř tři miliardy korun. Kraj je zřejmě rozdělí do školství a místním firmám. Třeba krajské město odstoupilo od zavádění vodíkové mobility.
„Evropská unie několikrát změnila parametry uznávání různých barev vodíku. Počítali jsme s tím, že k elektrolýze v chemičce bude sloužit elektřina vyráběná v jaderných zařízeních – to znamená, že by šlo o růžovou energii,“ vysvětluje ústecký primátor Petr Nedvědický.
Problém je se zdrojem vodíku i jeho cenou
Barva vodíku značí původ, jakým byl prvek získaný. Podporu má hlavně zelený – vyráběný z obnovitelných zdrojů elektřiny.
Dalším problémem je podle Nedvědického cena vodíku, kterou stanovila státní vodíková strategie.
„Podle ní by měla být cena vodíku v roce 2030 tři eura. Přitom dnes, kdybyste šli pro vodík do Drážďan, tak platíte za kilogram 18 až 20 euro,“ přibližuje Nedvědický.
Z těchto důvodů Ústí nad Labem od nákupu vodíkových autobusů ustoupilo a nevyužije tak dotaci zhruba 850 milionů korun. Bez dotace z Fondu spravedlivé transformace zhruba 320 milionů se pak podle jednatele Tomáše Krence obejde také výzkumný vodíkový projekt v průmyslové zóně Triangle.
Strategické projekty mohou být rizikové
Celkově se tedy v Ústeckém kraji neuskuteční strategické projekty za víc než tři miliardy korun. To, že jsou tyto projekty rizikové, přiznává i Veronika Krejčí z ministerstva životního prostředí.
„Tyto projekty kladou velké nároky na přípravu, na řízení, veřejné zakázky a podobně. Mohou také nastat nečekané vnější vlivy, které mohou realizaci projektů ovlivnit. To znamená podmínky veřejné podpory nebo třeba vodíková legislativa Evropské unie a podobně,“ shrnula Krejčí.
Nevyužité peníze chce kraj dát třeba do školství
Ústecký kraj teď proto řeší, jak peníze z neuskutečněných strategických projektů využije. „Zaměřujeme se na úspěšné vyhlášené výzvy, kde je převis žádostí. Týkalo by se to opět regionálního školství. Připravujeme i prostředky na regeneraci brownfieldů pro podnikatelské i nepodnikatelské účely,“ přibližuje krajská zastupitelka Iva Dvořáková z ODS, která má transformaci regionu na starosti.
Ústecký kraj má ve Fondu spravedlivé transformace zhruba 16 miliard korun. Podle Ivy Dvořákové se do této chvíle podařilo podat žádosti na projekty za téměř 10 miliard korun.
Související
-
Vodíkové vlaky by mohly v Česku jezdit v roce 2030, vědci uvažují také o trati do Šluknova
Na nejméně čtyřech regionálních železničních linkách v Česku by mohly do budoucna jezdit vodíkové vlaky. Tři z těchto tratí vedou na sever Čech.
-
Ústecký kraj naráží na těžkosti s využitím vodíku. Vyřešit by ho mohlo 1. vodíkové fórum
V Ústeckém kraji by mohlo do roku 2030 jezdit až 65 autobusů na vodík i několik plnících stanic na tankování vodíku. Využití vodíku ale v Česku zatím naráží na překážky.
-
Výstavba ústecké vodíkové čerpací stanice by mohla začít v roce 2021
Příští rok by mohla v Ústí nad Labem začít výstavba čerpací vodíkové stanice. Město teď na její výstavbu získalo dotaci téměř 31 milionů korun.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Představitelé USA uznávají ruské požadavky, i když jsou v rozporu s mezinárodním právem, říká Smetana
-
Kůrovec na Šumavě už nestraší, experiment skončil. Divočina je realitou, říká ředitel národního parku
-
ONLINE: Ukrajinsko-americká jednání v Džiddě skončila. Ukrajina je označila jako produktivní
-
Objevil neznámý typ buněk. ‚Otevírá novou cestu, jak do imunity zasahovat,‘ doufá vědec Dobeš