Umění dětem přináší různé úhly pohledu a empatii. Výtvarka by se známkovat neměla, není potřeba umět kreslit, myslí si lektorky

22. únor 2023

Kino, divadlo, galerie nebo koncerty. My dospělí si užíváme umění, co to jde. Jak je to ale s dětmi? Kdy jim ho do života přinést? A co dětem může nabídnout? „Umění dětem přináší zkušenost s různými úhly pohledu,“ říkají v podcastu Houpačky edukátorka Ida Muráňová a lektorka Klára Hušková Smyczková, které jsou autorkami programu pro děti v Národní galerii Praha.

Kontakt s uměním podle Muráňové přináší dítěti schopnost nazírat okolí plasticky. „Jeden člověk se nemůže dívat na svět tolika očima. Umělci jsou hledači, jsou jako vědci, objevitelé světa. A dokážou se na něj dívat z různých úhlů pohledu. My můžeme přes ně zkoumat svět tak, jak bychom se na něj nebyli schopni podívat, myslí si s tím, že u dětí je tahle schopnost ještě silnější. „Jsou v tom hodně otevřené, vnímají to ještě víc než my dospělí, dodává.

Čtěte také

Promítá se to pak podle edukátorky i do dětských sociálních kontaktů. „Dokážou si pak představit, jak jiný člověk může vnímat tu stejnou situaci.

„Empatii, autenticitu, doplňuje ji v odpovědi na otázku, co dětem dává umění, lektorka Hušková Smyczková. „Děti jsou o dost autentičtější než dospělí. Dospělí mají při vstupu do galerie mnohem víc bariér. Když přijdou školy, často se nám stává, že učitelka řekne, že děti z té třídy neumí kreslit. Snažíme se to u učitelky zlomit, že to nemusí umět, že o tom to není, vysvětluje. „Dokonce to někdy vnímáme jako výhodu, říká Muráňová a mluví spolu s kolegyní i o tom, proč by se ve školách neměla výtvarná výchova známkovat.

Proč není dobrý nápad známkovat výtvarnou výchovu na prvním stupni základních škol? Co vidí dítě, když se kouká na umění? A jak by se mohla výtvarka na školách změnit? Poslechněte si celé Houpačky s edukátorkou Idou Muráňovou a lektorkou Klárou Huškovou Smyczkovou, které jsou autorkami programu pro děti v Národní galerii Praha.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.