Nejznámější severočeské značky – Triola

12. červenec 2022

„Do práce i do školy, podprsenku z Trioly!“ Tímto sloganem propagovala socialistická televize nejznámější českou značku spodního prádla – Triolu.

Z kdysi gigantického národního podniku s 20 závody zůstal nakonec jeden jediný, a to Triola v Horním Jiřetíně. Ročně odsud míří na trh téměř čtvrt milionu kusů dámského prádla.

Ovšem v dobách největší slávy, v 80. letech 20. století, Triola chrlila prádla miliony kusů. Z velké části mířily na vývoz – zejména do Sovětského svazu. Porevoluční dramatické změny v hospodářství ale Triolu notně zeštíhlily. Hornojiřetínský podnik vyrábí už výhradně dámské spodní prádlo a plavky.

Značka TRIOLA pochází z roku 1919 – zrodila se v Praze jako značka pánského a chlapeckého prádla. Po znárodnění v roce 1948 se stala součástí národního podniku Panar, který byl pak včleněn do ještě většího podniku Průmysl prádla.

Až v době ekonomických reforem v roce 1967 se výrobce vrátil k tradičnímu jménu Triola. Firma navázala kontakty se západem a získala nové technologie k výrobě elastického prádla.

Rok 1967 je také rokem, odkdy se pojí značka Triola s Horním Jiřetínem. Bavlnářský podnik, dnešní Triola, stál v Mariánském údolí už od roku 1828. Původní přádelna vyhořela v roce 1889 a na jejím místě byla vybudována tkalcovna s tehdy nejmodernějším technologickým vybavením, poháněná parním strojem.

Výrobu dámského spodního prádla tu zavedla roku 1940 říšská firma Wegena. Znárodněním se jiřetínská Wegena stala částí podniku Leko a v roce 1958 stejně jako Panar spadla pod Průmysl prádla. Je zajímavé, že objekt slouží textilnímu průmyslu dodnes.

Po listopadové revoluci se národní podnik rozpadl a řada závodů se osamostatnila. Samotná Triola zápasila o holou existenci – trh totiž zaplavilo levné prádlo z Číny.

Nové vedení podniku vyřešilo krizi uzavřením poboček v Toužimi a v Kraslicích, Horní Jiřetín se udržel díky vysoké kvalitě výroby. Triola vsadila nejen na tradici, ale i na znalosti proporcí českých žen. Nejprodávanější velikosti jsou totiž 80 D a 80 E a koupit podprsenku takové velikosti z asijského dovozu je poměrně velký problém.

Triola jako legenda pronikla do lidové tvořivosti, inspirovala i básníky. Ivo Rýnar tak například ve svých Poetických ránech veršuje: „Krásné šaty na míru pro návštěvu z vesmíru ušije mi Triola, jen co Marťan zavolá…“. Dodnes asi mnohým rezonuje v uších také vtíravá reklama ze socialistické televize, kdy do záběru z diskotéky zní: „Zdálky, zblízka, v rytmu diska – Triola, Triola, Triolááááááááá!“

Firma prodává na českém trhu a také vyváží na Slovensko. V roce 2006 Triola získala pro šest svých modelů značku kvality Czech Made a následně ocenění Dobrá značka 2007.

autor: Martin Krsek
Spustit audio