Triola

4. listopad 2010
Bavlněná látka (ilustrační foto) 

“Do práce i do školy, podprsenku z Trioly!“ Tímto sloganem propagovala socialistická televize nejznámější českou značku spodního prádla.

0:00
/
0:00

Z kdysi gigantického národního podniku s dvaceti závody zůstal nakonec jeden jediný, a to Triola v Horním Jiřetíně. Ročně odsud míří na trh téměř čtvrt milionu kusů dámského prádla.
Ovšem v dobách největší slávy, v osmdesátých letech 20. století, Triola chrlila prádla miliony kusů; z velké části mířily na vývoz, zejména do Sovětského svazu. Porevoluční dramatické změny v hospodářství Triolu notně zeštíhlily. Hornojiřetínský podnik vyrábí už výhradně dámské spodní prádlo a plavky.
Značka TRIOLA pochází z roku 1919 a zrodila se v Praze jako značka pánského a chlapeckého prádla. Po znárodnění v roce 1948 se stala součástí národního podniku Panar, který byl pak včleněn do ještě většího podniku Průmysl prádla. Až v době ekonomických reforem v roce 1967 se výrobce vrátil k tradičnímu jménu Triola. Firma navázala kontakty se západem a získala nové technologie k výrobě elastického prádla. Rok 1967 je také rokem, odkdy se pojí značka TRIOLA s Horním Jiřetínem. Bavlnářský podnik, dnešní Triola, stál v Mariánském údolí už od roku 1828. Původní přádelna vyhořela v roce 1889 a na jejím místě byla vybudována tkalcovna s tehdy nejmodernějším technologickým vybavením, poháněná parním strojem. Výrobu dámského spodního prádla tu zavedla roku 1940 říšská firma Wegena. Znárodněním se jiřetínská Wegena stala částí podniku Leko a v roce 1958 stejně jako Panar spadla pod Průmysl prádla. Je zajímavé, že objekt slouží textilnímu průmyslu dodnes.
Po listopadové revoluci se národní podnik rozpadl a řada závodů se osamostatnila. Samotná Triola zápasila o holou existenci. Trh zaplavilo levné prádlo z Číny. Nové vedení vyřešilo krizi uzavřením poboček v Toužimi a v Kraslicích, Horní Jiřetín se udržel dík vysoké kvalitě výroby. Triola vsadila nejen na tradici, ale i na znalosti proporcí českých žen. Nejprodávanější velikosti jsou totiž 80 D a 80 E a koupit podprsenku takové velikosti z asijského dovozu je poměrně velký problém.
TRIOLA jako legenda pronikla do lidové tvořivosti, inspiruje i básníky. Ivo Rýnar tak například ve svých Poetických ránech veršuje: „Krásné šaty na míru pro návštěvu z vesmíru ušije mi Triola, jen co Marťan zavolá…“. Dodnes mnohým rezonuje v uších vtíravá reklama ze socialistické televize, kdy do záběru z diskotéky zní: ‚Zdálky, zblízka, v rytmu diska - Triola, Triola, Triolááááááááá!‘ Pro pobavení publika tento song občas zahraje na koncertě i doprovodná skupina Hany Hegerové.
Firma prodává na českém trhu a také vyváží na Slovensko. V roce 2006 Triola získala pro šest svých modelů značku kvality Czech Made a následně ocenění Dobrá značka 2007.

autor:Martin Krsek