Tomáš Pochop, vedoucí dopravní sekce OV MS v klasickém lyžování

22. leden 2009

Ve čtvrtek 22. ledna jste mohli slyšet další díl povídání z přípravy mistrovství světa v klasickém lyžování v Liberci, konkrétně o dopravě při MS, dopravních opatřeních a požadavcích na bezpečnost a dopravní obsluhu v souvislosti s konáním mistrovství. Celý rozhovor naleznete jak v přepisu, tak v audiozáznamu zde.

Jarmila Pešlová, moderátorka: Mé jméno je Jarmila Pešlová, no a na Český rozhlas Sever dnes přivádím hosta. Řeč bude o mistrovství světa v klasickém lyžování, které začíná za necelý měsíc v Liberci. A tentokrát je mým hostem manažer sekce dopravy, pan Tomáš Pochop. Dobrý den.

Tomáš Pochop, MS v klasickém lyžování Liberec 2009: Dobrý den.

Jarmila Pešlová, moderátorka: Tak čeká nás podle vás dopravní kolaps v Liberci v době konání mistrovství světa nebo ne? Řekněte.

Tomáš Pochop, MS v klasickém lyžování Liberec 2009: Já doufám, že ne. Uděláme pro to maximum.

Jarmila Pešlová, moderátorka: Kolik lidí sem podle vašeho odhadu přijede?

Tomáš Pochop, MS v klasickém lyžování Liberec 2009: Doufám, že co nejvíc. Ale skutečně ty odhady se strašně různí, takže můžeme se bavit o číslu kolem dvaceti, třiceti tisíc návštěvníků.

Jarmila Pešlová, moderátorka: A troufnete si předpovědět, když máte na starosti tu dopravu, jestli přijedou převážně autem nebo víc veřejnou dopravou?

Tomáš Pochop, MS v klasickém lyžování Liberec 2009: Tak já si myslím, že to je dneska asi všeobecnej trend celosvětovej, že prostě ta společnost je motorizovaná, takže dá se předpokládat, že asi bude větší tlak na ty automobily a autobusy, na tu přepravu vlastně automobilovou.

Jarmila Pešlová, moderátorka: Dobře. Takže tím jste to předurčil. Pustíme si písničku, a potom začneme u automobilové dopravy.

Jarmila Pešlová, moderátorka: Na Českém rozhlase Sever si dnes povídáme o mistrovství světa v klasickém lyžování, které bude v Liberci a mým hostem je manažer sekce dopravy Tomáš Pochop. Ještě, než se dostaneme k těm jednotlivým druhům dopravy a jak to tady bude všechno vypadat, tak by mne zajímalo, jak jste vůbec k takové, troufla bych si říci, trošku nevděčné funkci přišel?

Tomáš Pochop, MS v klasickém lyžování Liberec 2009: Tak ta otázka je asi trošku složitější. Já jsem byl úplně od prvního počátku kandidatury Liberce na šampionát, takže jsem vlastně absolvoval postupně všechny ty kandidatury. Byl jsem jeden z těch manažerů, kteří zůstali věrni projektu přes veškeré úskalí a problémy, které vlastně provázely celou organizaci šampionátu v rámci tý přípravy. A tak, jak běžel čas, tak se selektovaly jednotlivý pozice lidí, kdo by kam asi jak mohl být zařazen, a protože jsem měl vždycky poměrně blízko k motoristickýmu sportu a poměrně dlouhou dobu jsem organizoval věci kolem Štěpána Vojtěcha a závodu kolem rallye, seriálu mistrovství světa a Český republiky, takže to nějak automaticky vyinklinovalo k tomu, že k tý dopravě mám nejblíž a zajišťoval jsem ty přepravy těch hostů a všech těch delegací. Takže to už byl krůček k tomu, aby se postupně ta doprava nějak ke mně sklouzla a ten projekt nabral neskutečnejch otáček a dostal se do těch rozměrů, kde je dnes.

Jarmila Pešlová, moderátorka: Hm, takže to mne překvapilo. Vy jste vlastně závodník. Abych si to uměla představit, řekněte mi, jak vlastně teď, necelý měsíc před zahájením mistrovství, vypadá váš pracovní den? Co, co všechno děláte?

Tomáš Pochop, MS v klasickém lyžování Liberec 2009: Tak to je velmi dobrá otázka. Začíná každý ráno zhruba kolem šesté hodiny. Pokud ta možnost a šance je, tak odvážím svoji dceru do školy do Liberce, protože bydlím za Libercem teda a od sedmi hodin startují vlastně, nebo od půl osmý zhruba startují první porady a ten den je skutečně nabytý dneska, dá se říci, po půlhodinách, někde i po minutách a končí zhruba kolem jedenácté hodiny večer, kde děláme společně s mými asistenty takovou analýzu toho dne, co se událo a co je potřeba naplánovat na ten další den, takže je to skutečně opravdu velmi nabyté a do toho všeho samozřejmě máme povinnosti ještě prezentovat na různých místech, ať už oficiálních či veřejných vůbec vlastně kompletně tu koncepci té dopravy, takže občas si odskočím a z džín se převlíknu do obleku a jdu odprezentovat kompletní představu tý dopravy.

Jarmila Pešlová, moderátorka: Vy jste říkal: různé porady. S kým vším se radíte? Třeba i s policií nebo jenom se členy organizačního výboru?

Tomáš Pochop, MS v klasickém lyžování Liberec 2009: Tak já k celýmu tomu projektu přistupuju z hlediska, bych řekl, jako projektový manažer a s tím se odvíjí i to, že samozřejmě mám povinnost vést jednotlivé porady v rámci sekce doprava a různé druhy jednání. Od listopadu 2006 se schází pravidelně dopravní výbor, což je dneska plénum zhruba čtyřiceti odborníků, kterým jsem neskutečně vděčen a touto cestou bych jim chtěl i poděkovat, protože bez nich bych to skutečně nedal dohromady, napříč státní správou, napříč krajem, městem a všemi různými organizacemi, který se zabývají dopravou, včetně dopravní policie. A tak, jak běží nám ten čas, tak my se vlastně už teďka scházíme pravidelně každý týden a teď to jsou pravidelně každý čtvrtky a probírají se skutečně všechny možný i nemožný dopravní opatření. No a proto, že doprava je takovou páteří celého šampionátu, tak vlastně zůstala na mně viset ještě částečně logistika toho šampionátu, takže teďka v současný chvíli vedu ještě porady takzvané technické koordinace, kde se právě řeší všechno ohledně logistického zabezpečení toho šampionátu. Takže těch úkonů je skutečně mnoho.

Jarmila Pešlová, moderátorka: Tak, vy jste zmínil slovo "dopravní opatření", také jste říkal, že vozíte dceru ráno do školy. Takže po písničce se vás právě zeptám na to, jestli vůbec kvůli těm dopravním opatřením se s tou dcerou do školy v době konání mistrovství světa dostanete.

Jarmila Pešlová, moderátorka: Hostem Českého rozhlasu Sever je dnes manažer sekce dopravy organizačního výboru Mistrovství světa v klasickém lyžování Liberec 2009, pan Tomáš Pochop. No a teď se dostáváme k tomu, jaká tedy budou zvláštní opatření dopravní v Liberci? Já jsem slyšela různé věci takové, až mi to přišlo neuvěřitelné, od toho, že bude Liberec úplně uzavřen a zacpán.

Tomáš Pochop, MS v klasickém lyžování Liberec 2009: Tak já samozřejmě tyhlety věci také slyším každý den. Ty opatření, je to takovej balíček, soubor vlastně legislativních opatření, dopravních opatření pro celý šampionát. Je toho opravdu poměrně hodně. Nicméně musím tady říct tu věc, že slyším nepravdy a pololži o tom, co kde budeme zavírat a koho kam nepustíme. Ono to tak skutečně není. V současný době se dají ta dopravní opatření omezit zhruba na oblast Hanychova, Vesce, okolí Tisport areny, vysokoškolskejch kolejí a středu města. To jsou takový základní centra, kde se bude něco dít.

Jarmila Pešlová, moderátorka: A můžete mi trošku víc říct k tomu centru města? Budou tam třeba některé ...

Tomáš Pochop, MS v klasickém lyžování Liberec 2009: Ano, tak centrum města je asi jedno z nejsložitějších, nicméně v tuto chvíli takhle z hlavy můžu říct, že se jedná o oblasti konkrétně náměstí Dr. Edwarda Beneše, ulici Pražskou, Moskevskou, nově ulici Revoluční, Širokou a papírové náměstí. To je takzvaný ten kříž toho města, kterej my uzavíráme, ale uzavíráme ho tak, že každý den je možno do těchto ulic vjet pomocí zásobování, a to do deseti hodin dopoledne. To znamená, od třiadvaceti od noci do deseti hodin do rána tam je možné najet a vyřešit veškeré své potřebné věci, včetně zásobování a následně se to uzavírá s tím, že samozřejmě jsme si vědomi toho, že jsou tam služby v oblasti pečovatelské péče, v oblasti zdravotní péče, ať už to jsou banky, bezpečnostní agentury, takže se všemi těmito organizacemi se snažíme jednat dlouhodobě. Jsou z toho právě ty porady, na který jste se ptala předtím, jsou z toho zápisy a s těmi jednotlivými složkami dneska jednáme, jak je do toho města dostat. Ono, víte, ona ta situace není o tom, že bychom nikoho nechtěli nikam pustit a bejt represivní. Já vždycky každýmu říkám, nechť tam ten řidič jede a když před sebou uvidí skupinu pěti až deseti tisíc lidí, tak on si rozmyslí, jestli musí mezi nima projíždět či nikoli. Ono jde o to, že skutečně jde o bezpečnost těch lidí i toho řidiče, kterej tam bude případně něco zavážet. A nebavíme se tady o jednom dnu, ale bavíme se o čtrnácti dnech, takže ono každý den tam pak se proplétat v davu lidí není nic příjemného.

Jarmila Pešlová, moderátorka: To znamená, vyplývá mi z toho, doporučil byste Liberečákům, kteří jezdí třeba za prací do centra, aby radši zvolili hromadnou ...

Tomáš Pochop, MS v klasickém lyžování Liberec 2009: MHD, MHD určitě, stoprocentně a dneska už je veřejně známý, že veřejná hromadná doprava bude v Liberci zdarma po dobu konání šampionátu.

Jarmila Pešlová, moderátorka: A na to jsem také slyšela stížnosti. Prý si někteří Liberečané stěžují, že to je nespravedlivé, že oni mají koupené takzvané "lítačky".

Tomáš Pochop, MS v klasickém lyžování Liberec 2009: Nevím, jestli jsem k tomu kompetentní, protože samozřejmě městská hromadná doprava je záležitostí hlavně města, statutárního města Liberec, nikoli organizačního výboru, takže ty stížnosti by měly bejt asi směrovaný někam jinam, ale můj osobní názor je, že vždycky takovejhle druh akce, nemusí to bejt zrovna sportovní šampionát, nese prostě s sebou určitá úskalí a pro někoho znamenají menší nebo větší přínos, pro někoho znamenají prostě problém a v tuhletu chvíli, jako jestli se cítí někdo ošizen či okraden, tak upřímně můžu říct, že mi je ho líto.

Jarmila Pešlová, moderátorka: Tak, já vám děkuji. Je čas na písničku, no a po písničce se k městské hromadné dopravě ještě vrátíme.

Jarmila Pešlová, moderátorka: Posloucháte Český rozhlas Sever a se mnou je tu dnes pan Tomáš Pochop, který je manažerem sekce dopravy organizačního výboru mistrovství světa v klasickém lyžování Liberec 2009. A skončili jsme u městské hromadné dopravy. Vy jste úplně v úvodu říkal, že sem přijede možná dvacet, třicet tisíc lidí. To znamená, bude ta městská hromadná doprava, kromě toho, že bude zadarmo, posílena?

Tomáš Pochop, MS v klasickém lyžování Liberec 2009: Ano, ano, určitě, protože součástí toho dopravního výboru již vlastně po ty dva roky jsou zástupci městské hromadné dopravy a strašně nám pomáhají při řešení celé této záležitosti. Dneska můžeme říct, že městská hromadná doprava bude i o víkendech jezdit jako ve všední den. To znamená, bude v těch časovejch intervalech jako v běžný pracovní den. Je posílena a to konkrétně tak, že pro nás jedna z páteří je tramvajová přeprava. Myslím si, že není asi tajemství, že ty intervaly se pohybují zhruba každých osm minut, kdy ta tramvaj bude vyjíždět teda směrem nahoru na Ještěd a zpět, bude zřízena speciální linka mezi Fügnerovou ulicí a vlastně areálem ve Vesci, takže to je taky speciální linka pro ty návštěvníky, no a v neposlední řadě městský hromadný podniky budou zajišťovat přepravu mezi jednotlivými parkovišti. To znamená, my dneska hovoříme v tom našem slangu P1, P2, P3, což bych mohl posléze vysvětlit a odtamtud bude vlastně zajištěna kyvadlová přeprava mezi areály a libereckým náměstím Edwarda Beneše, kde budou probíhat ty ceremoniály, vyhlašování výsledků.

Jarmila Pešlová, moderátorka: Takže to vypadá, že do autobusů se všichni vejdeme, do tramvají. Ale, když jsme mluvili o tom posilování, jsou třeba také posíleny spoje vlakové, například z Prahy, z Jablonce a ze vzdálenějších míst, kde by mohli být návštěvníci ubytováni případně?

Tomáš Pochop, MS v klasickém lyžování Liberec 2009: Tak o tý příměstský dopravě se ještě stále jedná, je to v rámci zase dopravy a jednání s Libereckým krajem, nicméně, protože partnerem šampionátu jsou České dráhy, tak dneska už víme informaci, že České dráhy budou vypravovat speciální vlaky. Myslím, že to jsou vždycky dva vlaky za den, ráno a večer, ve směru Praha - Liberec, Liberec - Praha. Takže určitě i tam došlo k tomu posílení.

Jarmila Pešlová, moderátorka: Jako pro hokejové fanoušky nebo fotbalové.

Tomáš Pochop, MS v klasickém lyžování Liberec 2009: Přesně tak.

Jarmila Pešlová, moderátorka: Na závěr mi dovolte jednu takovou osobní otázku. Možná to nebudete chtít prozradit, ale já jsem se chtěla zeptat, jestli vy osobně máte z něčeho strach? Co by se mohlo přihodit, co by jste nezvládli?

Tomáš Pochop, MS v klasickém lyžování Liberec 2009: Tak já možná použiju takovej příměr, kterej nebude asi obvyklý, nicméně, protože celý život se snažím sportovat a dělám sporty, který jsou částečně velmi atraktivní, nicméně nebezpečný a je to na hraně a já vždycky říkám, že kdo se nebojí, ten se zabije. Takže ta potřebná dávka strachu tam musí bejt a lhal bych, kdybych řekl, že mám klidné spaní. Samozřejmě probouzím se v noci a přemejšlím, jestli jsme na něco nezapomněli. Takže určitě se bojím, určitě budou určité krizové momenty, které budeme muset zvládnout, nicméně štěstí přeje připraveným a dva roky jsme tady pracovali k tomu, aby všechno bylo připravený. Takže já doufám, že těch krizovejch momentů bude co nejméně a že prostě budeme moci 1. března říct: "Ano, zvládli jsme to, je to fajn."

Jarmila Pešlová, moderátorka: A přesně to vám přeju i já a samozřejmě také nám všem, kteří žijeme v Libereckém kraji, protože na vás hodně záleží, jak to mistrovství světa budeme vnímat, jestli si budeme užívat ten doprovodný program, anebo jestli také budeme pociťovat například dopravní kolaps. Takže děkuji za váš čas. Mým hostem dnes byl Tomáš Pochop, manažer sekce dopravy organizačního výboru mistrovství světa v klasickém lyžování. Děkuju a na shledanou.

Tomáš Pochop, MS v klasickém lyžování Liberec 2009: Mějte se krásně a na shledanou.

Jarmila Pešlová, moderátorka: No a od mikrofonu se loučím také já, tedy Jarmila Pešlová. Já vám přeji hezký den.

Spustit audio