Tipy na zdravější vánoční cukroví aneb Jak mlsat a nepřibrat

2. prosinec 2015
Minuta o zdraví

Jak si užít vánoční hodování, a přitom „nehřešit“? To je každoroční noční můra těch, kteří se jinak celý rok snaží žít zdravě. Poradíme vám, jak mlsat, a při tom neubližovat svému tělu.

V tradičních receptech na vánoční cukroví se vyskytuje spousta tuku, cukru a bílé mouky. O tom, co nehezkého provádějí našim cévám a zažívacímu traktu, jste určitě slyšeli a četli mnohokrát. Pokud se jich i přesto nechcete úplně vzdát, můžete alespoň zmenšit jejich množství.

Cukroví nebude o nic méně chutné, pokud množství cukru a tuku v receptu snížíte o třetinu. Pokud se vám zdá, že bez dostatku ztuženého tuku nepůjde například linecké těsto pořádně zpracovat, zkuste přidat šťávu z citrónu - těsto půjde vyválet hladce a výsledek bude mít i lepší chuť.

Zbytečně moc bílé mouky škodí…

Další způsob, jak udělat vánoční pečivo zdravější, je nahradit některé suroviny. Spojení bílé mouky a cukru překyseluje organismus a zvyšuje glykemický index - proto máme pořád chuť na další a další kousky cukroví. Je tedy dobré se zaměřit na výměnu těchto surovin.

jablka v karamelu

Pokud máte obavy z výsledného těsta a z reakcí rodiny na nezvyklý vzhled cukroví, nahraďte alespoň třetinu bílé mouky moukou celozrnnou a třetinu dávky cukru nahraďte jiným sladidlem. Mlsné jazýčky to nepoznají, ale zbytek těla bude potěšen.

Místo celozrnné mouky můžete použít také jablečnou vlákninu – tam, kde dáváte půl kila bílé mouky, dejte jen 20 deka a 3 lžíce vlákniny. Pečivo bude nejen přínosnější pro trávení a pro celý organismus, ale ještě získá skvělou chuť - obzvlášť, pokud ho okořeníte špetkou mleté skořice a slepíte jablečnými povidly.

Vyškrtněte z cukroví cukr – i tak si pochutnáte!

Vyplatí se nahradit také bílý cukr - alespoň z jedné třetiny, ale ještě lépe úplně všechen. Cukr hnědý nebo třtinový jsou dobré náhražky, ale jejich použití je zdravější jen o trochu. Mnohem prospěšnější je dát do cukroví některý z přírodních sirupů : javorový, kukuřičný, pšeničný a nebo ječmenný slad.

Naservírované vanilkové rohlíčky

Kromě toho, že obsahují více minerálů a nižší obsah energie, působí také jako skvělé pojidlo těsta a proto díky nim budete moci snížit také běžně používané množství másla nebo tuku.

Cukr můžete také nahradit fruktózou - tedy ovocným cukrem, jehož sladivost je vyšší, a tudíž ho můžete použít méně, a je také lépe stravitelný. V prodejnách zdravé výživy také můžete zakoupit sladidlo ze stévie, které udělá z vánočního cukroví nízkokalorickou pochoutku. Těmito ingrediencemi můžete sladit nejen těsto, ale také krémy. Ty bývají většinou založené na spoustě másla - možná by také stálo za to udělat je jinak.

Zkuste třeba tento recept: 10 deka arašídového másla smíchejte s 15 deka mletých ořechů a 5 dekagramy mletých rozinek. Přidejte pár kapek citrónu. Místo rozinek můžete použít jiné sladidlo dle chuti.

Ještě se zastavíme nad pečivem obalovaným v moučkovém cukru. Místo něj vyzkoušejte sušené ovesné mléko, které má jemně nasládlou chuť, takže svoji funkci splní a nebude při tom překyselovat váš organismus, ani ho zatěžovat kaloriemi navíc.

autor: Jindra Moravcová
Spustit audio