Štěrkopísek na stavbu pražského metra vozí z pískovny v Nučničkách místo kamionů nákladní loď Vilík
Jedna jediná loď nahradí 40 kamionů. Pendluje mezi pískovnou v Nučničkách na Litoměřicku a Prahou. Vozí štěrkopísek, který se používá třeba při stavbě nové linky metra D. Nejenže tak těžařská společnost nemusí řešit zácpy po cestě, ale navíc ušetří téměř polovinu nákladů na pohonné hmoty.
„Z Nunčiček nám to trvá tak dva dny. Tam se to pak vyloží a zase jeden den plujeme dolů. Na lodi i spíme. Je tam v podstatě plnohodnotné ubytování – sprcha, koupelna, toaleta, kuchyň,“ popisuje svou pracovní rutinu kapitán s 22letou praxí Felix Kašpar.
Mezitím se kovová tlačná vana nákladní lodi Vilík plní štěrkopískem.
„Majitel má rád pohádkové postavy. Jeho další lodě se jmenují Obelix, Gargamel nebo Falco,“ vysvětluje další člen posádky Filip Bednář. Loď teď čeká cesta dlouhá 85 kilometrů – cílem jsou říční betonárny v pražské Libni a na Rohanském nábřeží.
Po vodě materiál firma převáží hlavně z ekonomických důvodů – spotřeba nafty je totiž přibližně poloviční.
„Jedna loď uveze tisíc tun kameniva – to je množství, které by jinak převáželo 40 plně naložených nákladních automobilů,“ vysvětluje mluvčí Českých štěrkopísků Petr Dušek.
Opravy Staroměstského jezu nebo nová výstavba u Masarykova nádraží. Tam v současnosti putuje zdejší štěrkopísek. A nově i na stavbu trasy metra D.
Štěrkopísek ale není jediným zbožím, které se vyplatí převážet po vodě. Lodě podle Jana Bukovského z Ředitelství vodních cest vozí například stavební odpad nebo nadměrné náklady.
„Jsou to speciální nádoby, například na LNG nebo pro chemický průmysl, který se vyrábí v České republice, a prakticky jiným způsobem se do zahraničí dopravit nedají – technicky to nelze,“ dodává Bukovský.
Z pískovny v Nučničkách budou lodě vozit štěrkopísek ještě minimálně rok.
Související
-
Stát stále uvažuje o vybudování jezu na Labi v Děčíně
Vybudování jezu na Labi u Děčíně je znovu ve hře. Plány na stavbu vodního stupně projdou už čtvrtým posouzením vlivu stavby na životní prostředí.
-
Litoměřické přístaviště prochází rozsáhlou rekonstrukcí. První lodě v něm zakotví letos v srpnu
V Litoměřicích začala rekonstrukce přístaviště pro malá plavidla. Nově se majitelé lodí připojí také k elektřině nebo pitné vodě.
-
Výstavba malého přístaviště pro osobní lodě v Děčíně pokračuje stěhováním pontonů pod nábřeží
Z nákladního přístavu v Děčíně se v těchto dnech přesouvají pontony, které budou tvořit budoucí přístaviště pro rekreační lodě pod Smetanovým nábřežím.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Musel jsem se plazit přes mrtvé Rusy. Realita je hnusná, říká český dobrovolník na Ukrajině
-
‚Záleží mi na Ukrajině a volím Trumpa. Některé jeho kritiky obdivuji,‘ říká republikánská fundraiserka
-
Britské konzervativce nově povede Kemi Badenochová. Nahradí Rishiho Sunaka
-
ONLINE: Trump se ve Wisconsinu potýkal s problémy s mikrofonem. Harrisovou přišla podpořit Cardi B