Štěrkopísek na stavbu pražského metra vozí z pískovny v Nučničkách místo kamionů nákladní loď Vilík

26. květen 2022 10:06

Jedna jediná loď nahradí 40 kamionů. Pendluje mezi pískovnou v Nučničkách na Litoměřicku a Prahou. Vozí štěrkopísek, který se používá třeba při stavbě nové linky metra D. Nejenže tak těžařská společnost nemusí řešit zácpy po cestě, ale navíc ušetří téměř polovinu nákladů na pohonné hmoty.

„Z Nunčiček nám to trvá tak dva dny. Tam se to pak vyloží a zase jeden den plujeme dolů. Na lodi i spíme. Je tam v podstatě plnohodnotné ubytování – sprcha, koupelna, toaleta, kuchyň,“ popisuje svou pracovní rutinu kapitán s 22letou praxí Felix Kašpar.

Mezitím se kovová tlačná vana nákladní lodi Vilík plní štěrkopískem.

„Majitel má rád pohádkové postavy. Jeho další lodě se jmenují Obelix, Gargamel nebo Falco,“ vysvětluje další člen posádky Filip Bednář. Loď teď čeká cesta dlouhá 85 kilometrů – cílem jsou říční betonárny v pražské Libni a na Rohanském nábřeží.

Po vodě materiál firma převáží hlavně z ekonomických důvodů – spotřeba nafty je totiž přibližně poloviční.

„Jedna loď uveze tisíc tun kameniva – to je množství, které by jinak převáželo 40 plně naložených nákladních automobilů,“ vysvětluje mluvčí Českých štěrkopísků Petr Dušek.

Opravy Staroměstského jezu nebo nová výstavba u Masarykova nádraží. Tam v současnosti putuje zdejší štěrkopísek. A nově i na stavbu trasy metra D.

Štěrkopísek ale není jediným zbožím, které se vyplatí převážet po vodě. Lodě podle Jana Bukovského z Ředitelství vodních cest vozí například stavební odpad nebo nadměrné náklady.

„Jsou to speciální nádoby, například na LNG nebo pro chemický průmysl, který se vyrábí v České republice, a prakticky jiným způsobem se do zahraničí dopravit nedají – technicky to nelze,“ dodává Bukovský.

Z pískovny v Nučničkách budou lodě vozit štěrkopísek ještě minimálně rok.

Spustit audio

Související