Správa železnic uspěla se žádostí o posouzení nových tras pro rychlodráhu do Drážďan
Zastupitelé Ústeckého kraje schválili žádost železničářů o posouzení nových variant pro vedení rychlodráhy z Prahy do Drážďan. Dosavadní koridor totiž nepočítá s přímým napojením krajského města na rychlodráhu. Proti nově navrženým trasám ale vystupují některé obce na Litoměřicku a také Chlumec na Ústecku.
„Prosím vás, uvažujte dobře, zastupitelé. Neberte to jen, že jste kraj, jste skutečně zastupitelé – my jsme vás všichni volili a vy jste zodpovědní za každého obyvatele našeho kraje,“ apelovala na krajské zastupitele Karin Ederová z Chlumce na Ústecku, kde přes 1500 lidí podepsalo petici proti navrženým trasám rychlodráhy.
U Chlumce povede trať podle plánů železničářů pod zemí přímo mezi Stradovem a Chlumcem. Původně přitom měla být o dva kilometry dál. Lidé se obávají omezení a negativních vlivů během stavby Krušnohorského tunelu i hluku a vibrací od nákladních vlaků.
V podobném duchu se na zastupitelstvu vyjádřili i zástupci některých obcí z Litoměřicka. Podle starostky obce Chodouny Marie Cimrové z SNK ED zničí rychlodráha i krajinu: „Máme u nás zemědělskou krajinu, a případnou stavbu VRT toto všechno zničí.“
Pro VRT z Prahy do Drážďan neexistuje ideální trasa
Hejtman Jan Schiller z hnutí ANO před diskutujícími několikrát zopakoval, že se nerozhoduje o konkrétní trase, ale teprve o jejich posouzení. Výběr podle něj lehký nebude.
„Chceme, abychom se dostali k těm podkladům, abychom se mohli rozhodnout – abychom někomu moc neublížili. Jestli jste si totiž sami všimli, tak když z těch 20 variant, které byly předloženy, nějakou vybereme, tak vždycky to někomu ublíží,“ vysvětlil Schiller.
Železničáři chtějí zanesení nových tras do území kvůli tomu, že dosud platný koridor nepočítá s přímým napojením Ústí nad Labem na rychlodráhu. Připomněl při jednání zastupitelstva Martin Švehlík ze Správy železnic.
„Aktualizace zásad územního rozvoje je nejlepší možnost, jak porovnat ty jednotlivé varianty. Je to zcela podle zákona, je to transparentní, je tam strategické posouzení vlivu na životní prostředí i vlivu na udržitelný rozvoj, takže za mě neexistuje lepší varianta než tato aktualizace,“ shrnul Švehlík.
Krajští zastupitelé nakonec žádost železničářů schválili. Vedle tří nově navržených tras chce ale kraj i posouzení původního koridoru. Výsledky by mohl mít kraj podle hejtmana nejdéle do dvou let.
První úsek rychlodráhy z Prahy do Lovosic má být podle Martina Švehlíka ze Správy železnic hotový do roku 2030, trasa do Ústí nad Labem pak do roku 2040. Náklady dosáhnou podle železničářů 150 miliard korun.
Související
-
Ústí nad Labem chce prověřit možnosti podzemního vedení vysokorychlostní trati pod městem
Správa železnic chce v Ústí nad Labem postavit nadzemní stanici i vedení vysokorychlostní trati. Do několika týdnů chce zadat zpracování dokumentace pro územní řízení.
-
O trase chystané vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan se bude rozhodovat v příštím roce
Správa železnic plánuje požádat Ústecký kraj o změnu tzv. Zásad územního rozvoje, tedy jakéhosi krajského územního plánu.
-
Správa železnic navrhla třetí trasu vysokorychlostní tratě – vyhne se obcím na Litoměřicku
Pro trasu rychlodráhy Praha-Drážďany navrhla Správa železnic novou variantu. Vyhnula by se protestujícím obcím na Litoměřicku.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Za prací univerzitního vedení si stojím. Postup odměňování nebyl neobvyklý, říká rektorka Králíčková
-
Fyzioterapeut: Dělat dva vrcholové sporty jako Ledecká je ojedinělé. U lyžování jsou zranění častější
-
Česko není montovnou zbraní Evropy. Naše firmy mají světovou úroveň, říká Špicar
-
ONLINE: Dvě schůzky, jedno téma. V pondělí se Američané v Rijádu setkají s Ukrajinci i Rusy