Správa železnic uspěla se žádostí o posouzení nových tras pro rychlodráhu do Drážďan

1. březen 2022 14:00

Zastupitelé Ústeckého kraje schválili žádost železničářů o posouzení nových variant pro vedení rychlodráhy z Prahy do Drážďan. Dosavadní koridor totiž nepočítá s přímým napojením krajského města na rychlodráhu. Proti nově navrženým trasám ale vystupují některé obce na Litoměřicku a také Chlumec na Ústecku.

„Prosím vás, uvažujte dobře, zastupitelé. Neberte to jen, že jste kraj, jste skutečně zastupitelé – my jsme vás všichni volili a vy jste zodpovědní za každého obyvatele našeho kraje,“ apelovala na krajské zastupitele Karin Ederová z Chlumce na Ústecku, kde přes 1500 lidí podepsalo petici proti navrženým trasám rychlodráhy.

U Chlumce povede trať podle plánů železničářů pod zemí přímo mezi Stradovem a Chlumcem. Původně přitom měla být o dva kilometry dál. Lidé se obávají omezení a negativních vlivů během stavby Krušnohorského tunelu i hluku a vibrací od nákladních vlaků.

V podobném duchu se na zastupitelstvu vyjádřili i zástupci některých obcí z Litoměřicka. Podle starostky obce Chodouny Marie Cimrové z SNK ED zničí rychlodráha i krajinu: „Máme u nás zemědělskou krajinu, a případnou stavbu VRT toto všechno zničí.“

Pro VRT z Prahy do Drážďan neexistuje ideální trasa

Hejtman Jan Schiller z hnutí ANO před diskutujícími několikrát zopakoval, že se nerozhoduje o konkrétní trase, ale teprve o jejich posouzení. Výběr podle něj lehký nebude.

„Chceme, abychom se dostali k těm podkladům, abychom se mohli rozhodnout – abychom někomu moc neublížili. Jestli jste si totiž sami všimli, tak když z těch 20 variant, které byly předloženy, nějakou vybereme, tak vždycky to někomu ublíží,“ vysvětlil Schiller.

Železničáři chtějí zanesení nových tras do území kvůli tomu, že dosud platný koridor nepočítá s přímým napojením Ústí nad Labem na rychlodráhu. Připomněl při jednání zastupitelstva Martin Švehlík ze Správy železnic.

„Aktualizace zásad územního rozvoje je nejlepší možnost, jak porovnat ty jednotlivé varianty. Je to zcela podle zákona, je to transparentní, je tam strategické posouzení vlivu na životní prostředí i vlivu na udržitelný rozvoj, takže za mě neexistuje lepší varianta než tato aktualizace,“ shrnul Švehlík.

Krajští zastupitelé nakonec žádost železničářů schválili. Vedle tří nově navržených tras chce ale kraj i posouzení původního koridoru. Výsledky by mohl mít kraj podle hejtmana nejdéle do dvou let.

První úsek rychlodráhy z Prahy do Lovosic má být podle Martina Švehlíka ze Správy železnic hotový do roku 2030, trasa do Ústí nad Labem pak do roku 2040. Náklady dosáhnou podle železničářů 150 miliard korun.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související