Správa železnic hledá zájemce o koupi památkově chráněné budovy nádraží v Louce u Litvínova
Památkově chráněná budova nádraží v Louce u Litvínova půjde do prodeje. Její vlastník, Správa železnic, ji nabídl obci. Ta o ní ale nemá zájem – neví, jak by ji využila. Nádraží je součástí technicky unikátní trati z Mostu na krušnohorskou Moldavu. Záchranu budovy by proto přivítal Nadační fond Moldavská dráha / Teplický Semmering.
Památkově chráněná budova nádraží tady v Louce u Litvínova sloužila do vybudování elektrifikace trati vedoucí z Oldřichova u Duchcova do Litvínova. Po jejím letošním dokončení Správa železnic postavila nová nástupiště s přístřešky a technickou budovu. Nádraží je od té doby obsluhováno z Teplic. Budova tak pro provoz na železnici přestala být důležitá. Její majitel, Správa železnic ji proto prodává.
„Záměrem Správy železnic je nabídnout památkově chráněný objekt. Nabídková cena se bude odvíjet od znaleckého posudku,“ říká mluvčí společnosti Dušan Gavenda.
Louka u Litvínova ani Ústecký kraj zájem o nádražní budovu nemají
O památkově chráněnou budovu obec Louka u Litvínova nestojí. „Nemáme o to zájem. Nemáme na to peníze a nevíme ani, co by tam vlastně vzniklo,“ vysvětluje starosta Roman Dub za SNK ED.
O staré nádraží nemá zájem ani Ústecký kraj, a to přesto, že turistickou trať z Mostu na krušnohorskou Moldavu považuje za jednu z atrakcí, která přitahuje zájem turistů.
Podle náměstka hejtmana Jiřího Řeháka z hnutí Spojenci pro kraj je ale prioritou historické nádraží v samotné Moldavě.
„Primárně nám jde o moldavské nádraží. Jakkoli jsem nadšenec, tak musím říct, že to vůbec není na pořadu dne. Kraj velmi pravděpodobně nebude mít ambici Louku u Litvínova zachraňovat,“ shrnul Řehák.
Nadační fond Moldavská dráha/Teplický Semmering se snaží oznovupropojení trati s Německem
Trať z Mostu na Moldavu před druhou světovou válkou vedla dál do Saska. Němci teď znovupropojení turisticky atraktivní tratě připravují – opravují už i tamní nádražní budovy. Na české straně železniční tratě by proto snaha o záchranu nádraží v Louce měla být samozřejmá.
„Tři roky organizujeme setkávání obcí, ministerstev, zástupců parlamentních sfér a snažíme se o znovupropojení trati. V rámci toho probíhá paralelně iniciativa na zachování historických budov – to do toho samozřejmě patří,“ doplnil předseda Nadačního fondu Moldavská dráha/Teplický Semmering, Petr Fišer.
Podle něj by se nový vlastník, ať už to bude kdokoli, měl držet toho, že budova by měla u takto atraktivní tratě přinášet poučení, zábavu i dobré jídlo.
Související
-
Na střekovském nádraží v Ústí nad Labem postaví železničáři nová nástupiště
Železničáři získali územní rozhodnutí pro modernizaci trati mezi Střekovem a Děčínem. Správa železnic chce kompletně opravit necelých 26 kilometrů pravobřežní trati.
-
Teplické vlakové nádraží by se mělo letos po mnoha letech dočkat zahájení oprav
Ještě letos by měla začít oprava památkově chráněné budovy vlakového nádraží v Teplicích. Náklady půjdou do stovek milionů korun.
-
Členové Zubrnické museální železnice pokračují v obnově historické trati i horního nádraží v Úštěku
Ústecký kraj chce letos šetřit. Méně peněz půjde například na dotace pro obce nebo na dopravní obslužnost. Turistické vlakové a lodní linky by ale během sezóny jezdit měly.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Pro Orbána by bylo fantastickou zprávou, pokud by slovenskou vládu sestavoval Fico, říká odborník
-
Plynovod Nord Stream zničily čtyři exploze, ne dvě, oznámili při ročním výročí norští seismologové
-
ONLINE: Slováci předčasně volí. Kvůli kolapsu člena komise se bude v Bratislavě hlasovat o 40 minut déle
-
Určení otcovství i vystavení rodného listu. Změna matričního zákona by umožnila oddávat poslancům