Sonda Lucy se potká s asteroidy, zajímají ji zvláště Trojané

11. únor 2023

Americká sonda Lucy směřuje k zajímavým planetkám, které na své dráze předcházejí nebo naopak pronásledují planetu Jupiter. Nesou jména hrdinů legendární Trójské války.

Sonda dostala své jméno po kostře předchůdce člověka, kterou v roce 1974 objevil v Africe paleoantropolog Donald Johanson. Mimochodem – tehdy si u toho členové jeho expedice hráli skladbu Beatles „Lucy in the Sky with Diamonds“, proto ten název.

Sonda Lucy na cestě k Trojanům

Trojané. Dva velké shluky planetek, doprovázející na jeho dráze planetu Jupiter

Lucy coby kosmická sonda se na svou 6,5 miliardy km dlouhou a 12 let trvající pouť vydala už v říjnu 2021. Má zkoumat planetky ze skupiny tzv. Trojanů, což jsou tělesa obíhající Slunce ve stejné vzdálenosti jako Jupiter, za asistence planety Mars. Původní plán byl podívat se zblízka na osm planetek, z toho šest Trojanů. Tento plán však už loni doznal prvního rozšíření, když astronomové rozpoznali u planetky Polymele malý měsíček.

Podle Raphaela Marschalla z observatoře ve francouzské Nice, který se na vědecké misi NASA podílí, nebylo stanovení trasy průletu jednoduché. Jak si to namířit mezi statisíci planetek v hlavním pásu tak, aby jim sonda byla co nejblíž? Prvním asteroidem, se kterým se měla Lucy potkat v roce 2025, byl objekt nazvaný Donaldjohanson. Setkání vskutku symbolické, Johanson, jak jste postřehli, byl onen objevitel pravěké Lucy. Jenže astronomové z expertního týmu nedávno objevili nový první možný cíl sondy.

Rendez-vous s „bezejmennou“ planetkou?

Planetka 1999 VD57 už není bezejmenná

Od 6. února 2023 nese jméno Dinkinesh, což je etiopské označení fosilie Lucy, po níž je pojmenována celá mise – v amharštině to znamená „jsi úžasná“.

Snad taková opravdu bude.

Sondě se do cesty „připletla“ malá planetka z vnitřního pásu s katalogovým označením 1999 VD57. A nyní koncem ledna vědci rozhodli, že ji do zmíněné mise nejen přiberou, ale drobnými korekcemi k ní dostanou Lucy mnohem blíž, než se původně počítalo. Započnou s nimi už v květnu. Sonda se tedy s planetkou potká dřív než se všemi ostatními, které má do roku 2033 navštívit. Počkat musí i Donaldjohanson; rendez-vous si 1999 VD57 a americká sonda Lucy sjednali na středu 1. listopadu, kdy budou od sebe pouhých 450 kilometrů!

Při přibližování jde o to, aby Lucy otestovala vylepšené systémy, které jí poslouží v další fázi letu – řečeno zjednodušeně: planetku musí spolehlivě a přesně zaměřit, určit vzdálenost a podle toho nasměrovat kamery. Při podobných průletech v minulosti se tohle nedařilo, výsledkem byla spousta naexponovaných černých snímků prázdného prostoru. Tak snad se teď zadaří. Zmíněná planetka je totiž se svými 700 metry v průměru oproti tělesům z hlavního pásu malá; dokonce je to údajně nejmenší těleso z této oblasti Sluneční soustavy, kolem kterého kdy jakákoliv sonda prolétla.

Jupiterovi trojané – planetky, které navštíví sonda Lucy

Gravitace: manévr za manévrem

Celá mise prověří řídící vědecký tým z kosmické mechaniky a navigace. Posuďte sami – po dvou gravitačních manévrech u Země sonda zamíří do hlavního pásu planetek k libračnímu bodu (L4) soustavy Slunce–Jupiter. Tam se Lucy uvidí s planetkami Eurybates, Polymele, Leucus a Orus, aby se pak vrátila dovnitř Sluneční soustavy. V roce 2030 ji čeká třetí gravitační manévr, který ji od naší planety vystřelí k dalšímu libračnímu bodu (L5), kde se potká s dvojplanetkou Patroclus-Menoetius.

Ještě je toho hodně, co o naší Sluneční soustavě nevíme. Zkoumat asteroidy neboli planetky zblízka nám může pomoci rozluštit tajemství jejího vzniku a vývoje. Je to důležité i proto, že některá tato tělesa se při své pouti vesmírem mohou dostat do nebezpečné blízkosti naší planety. Ale to už je jiná kapitola.

autoři: Miroslav Zimmer , frv