'Šmejdi' mají nový trik. Za fiktivní výhru musí lidé zaplatit darovací daň

10. červenec 2014

Podvodníci, kteří na předváděcích akcích prodávají kuchyňské nádobí, mají nový trik, jak obelstít důvěřivé lidi. Na prezentaci výrobků jim oznámí, že získali zboží za statisíce korun. Fiktivní výhra má jedinou podmínku - lidé za ni musí zaplatit darovací daň. Ta přitom ve skutečnosti převyšuje hodnotu zboží, které si člověk odnese domů.

„Říkali tomu zlatá výhra v hodnotě zboží 135 tisíc, a dotyčný že musí okamžitě zaplatit darovací daň,“ popisuje 87letý Vladimír z východních Čech.

Začátkem června našel v poštovní schránce leták, který zval na ochutnávku uzenin. To penzistu zaujalo. Vyrazil proto do nedalekého hotelu, kde se akce konala.

Místo ochutnávky na něj ale na místě čekalo překvapení. Vyhrál prý kuchyňské nádobí za více než sto tisíc korun. Vše mělo jedinou podmínku: tedy právě to, že musel souhlasit s okamžitým zaplacením darovací daně. „Daň byla vypočtena na 50 tisíc. Všechno proběhlo rychle,“ vzpomíná pan Vladimír.

Pod nátlakem organizátorů nakonec kývl. Protože u sebe ale neměl takovou částku, odvezli ho podvodníci do nejbližší banky. Peníze od něj chtěli v hotovosti. Fakturu ani žádný jiný doklad o zaplacení muž nedostal. A místo luxusních hrnců si domů odvezl zboží za pár tisíc korun. Vladimír se tak stal další obětí takzvaných šmejdů.

Neznámý trik, známá firma

„Nabídka výhry nebo nějaké výhody je jednou z agresivních obchodních praktik, kdy prodávající nabízí de facto neexistující výhodu nebo výhru,“ říká mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová.

Finta s povinností zaplatit darovací daň je ale podle ní v taktice šmejdů zcela nová. Naopak firma, která podle účastníků akce vše organizovala - New Trendy Products - je inspektorům dobře známá.

Letáky zvoucí na předváděcí akce

Kvůli podezření na nekalé praktiky v prodeji kuchyňského zboží a nejrůznějšího nádobí ji prověřovali už v osmi případech. Loni firmě proto vyměřili tři pokuty v celkové výši 150 tisíc korun.

Šmejdi se 'vypařili'

Získat vyjádření společnosti je ale nemožné. Webové stránky nemá, ani jinak nejde dohledat aktuální kontakt. V obchodním rejstříku je zapsaná v ulici Lannova v Praze. Fakticky ale donedávna sídlila v Mělníku v ulici Na Průhoně 3412 ve velké bílé budově, kde je například Stanice technické kontroly a kde jsou většinou kanceláře.

Pracovníci firmy New Trendy Products tady byli naposledy tento týden a viděla je jedna zaměstnankyně areálu. „Nabízeli nějaké produkty, to je všechno. Já si myslím, že jsou na zapřenou, protože ti kluci odsud prchli. Zůstaly tady jenom telefonistky,“ tvrdí žena.

Na mělnické adrese podle svědků fungovala firma ještě před 14 dny. Teď údajně přesídlila do centra Prahy. Přesné místo nikdo nezná. Spojit se nedá ani s jednatelem společnosti. Snaží se o to přitom hned několik lidí.

Podvedli i hotel

Vedle pana Vladimíra se na internetu přiznávají k negativním zkušenostem s firmou další podvedení. A společnost oklamala i samotný hotel, ve kterém prezentovala kuchyňské nádobí.

Vedení hotelu to nechce oficiálně komentovat. Nicméně podle zjištění Českého rozhlasu se jim organizátoři nahlásili pod smyšleným jménem. A za pronájem prostor prý ani nezaplatili. Porušili zákon navíc i tím, že zatajili, že pořádají prodejní akci.

Nepodepisovat, neplatit

Spotřebitel by tzv. darovací daň v žádném případě platit neměl, upozornila Gerta Mazalová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů.

„Jedná se o klamavou obchodní praktiku, též možná o pokus o podvod. Protože tady se prodejce snaží záměrným uvedením v omyl dosáhnout vlastního obohacení.“

„Je nutné, aby spotřebitel věděl, že zákon o dani dědické číslo 357 z roku 1992, dani darovací a o dani z převodu nemovitostí byl již k 1. 1. 2014 zrušen,“ upozornila Mazalová.

„Zvláštní darovací daň u nás v současné době není stanovena. Daň je zdaňována jako příjem prostřednictvím daně z příjmu, nikdy se ale nehradí soukromému subjektu, ale vždycky prostřednictvím orgánů daňové správy, to znamená finančních úřadů.“

„Nepodepisovat, neplatit, obrátit se na policii,“ doporučila Mazalová.

Tresty za pochybení na předváděcích akcích rostou

Jen během prvního pololetí letošního roku provedla Česká obchodní inspekce na předváděcích akcích téměř 400 kontrol. Ve víc než polovině z nich inspektoři zjistili porušení předpisů. Rozdali proto pokuty za 10 milionů korun.

„Nejčastěji jsou pokuty udělovány za klamavé a agresivní obchodní praktiky, za neplnění informačních povinností nebo i za nekomunikaci, respektive nesoučinnost při kontrole,“ uvedla Miloslava Fléglová, mluvčí České obchodní inspekce.

„Problémů a způsobů, jakými se tyto společnosti snaží nalákat důvěřivé spotřebitele a získat podpis na nevýhodné smlouvě, je celá řada. V poslední době jsme se velmi často setkali s tím, že spotřebitelé dostávají pozvánky na soukromý masopust nebo jarmark, jsou zváni na kulturní vystoupení, degustaci občerstvení od sponzorů.“

„Slyší také na nabídky výhodného nákupu v průběhu akce za velkoobchodní ceny. Například cukr za 9 korun, máslo za 19. Jsou pak zklamáni, když dostanou každý jeden balíček,“ upozornila Fléglová.

Jak také řekla, v průběhu dvou let byla firma New Trendy Products kontrolována Českou inspekcí celkem osmkrát. „Bohužel, pouze v jednom případě jsme nezjistili žádné nedostatky. Ve všech ostatních případech porušení byla.“

„Dosud byly firmě uloženy tři pokuty v celkové výši asi 150 tisíc korun. Pokud nezmění svoje praktiky, nebude dodržovat zákon, pak není vyloučeno, že další pokuty budou citelně vyšší,“ zdůraznila mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová.

autoři: mkp , sib , jbe
Spustit audio