Rychlá auta a závodníci zaplnili Alšovu jihočeskou galerii. Velká výstava představuje díla malíře Theodora Pištěka

25. červen 2022 08:30

Je držitelem Oscara za kostýmy k filmu Amadeus, ale i světovým představitelem realistické malby. Právě tuto druhou polohu výtvarníka Theodora Pištěka připomíná Alšova jihočeská galerie. Velká výstava s názvem Senzační realismus zaplnila část zámecké jízdárny v Hluboké nad Vltavou.

„Tento obraz je ikonický, protože je tam vidět zadek závodního automobilu, je tam vidět taková ta iluzivnost těch plánů. Motivem je Josef N. To není Josef Novák, ale Josef Nazaretský,“ ukazuje kurátor Martin Dostál jedno z typických děl Theodora Pištěka.

Theodor Pištěk: Josej N. (1978, olej na plátně, Alšova jihočeská galerie)

Na obraze je moderní Josef Nazaretský, který si v tesařské dílně balí cigaretu. Vedle má odložený kus housky, kterou nedojedl. „Možná, že už si dopředu tak trošku dělá vlastní kříž. Ten obraz vznikl v 70. letech a vidíme tam vlastně dozvuk hippies hnutí. Josef N. je hipík, s dlouhými vlasy a vousy, v džínách, je tam taková ta svoboda,“ dodává kurátor.

Dílo zaujme i drobnými detaily. „Vlevo cyklista, což je Salvador Dalí, kterého Pištěk velmi obdivuje. Vpravo zase vidíme atribut svobody, hráče amerického fotbalu. Pak je tady řada takových iluzivních prvků, které zase naopak odkazují třeba k barokní malbě. Máme zde i Pištěkův podpis, což je v podstatě navštívenka připíchnutá na kapotě automobilu,“ líčí Martin Dostál.

Expozici v zámecké jízdárně v Hluboké nad Vltavou tvoří kromě klasických obrazů například i jedno velké trojrozměrné dílo. „Theodor Pištěk také rád vstupuje do prostoru, má rád iluzionistický způsob práce a vytváří i díla, kdy najednou pracuje skutečně s tím prvkem. Tady máme dílo Tichá krajina, je to vlastně havarovaný monopost, který zapadl do nějakého plotu, a ten plot je tady skutečně fyzicky udělaný,“ popisuje kurátor.

Díla pocházejí z českých i zahraničních sbírek. Theodor Pištěk se do Alšovy jihočeské galerie vrací po 29 letech. „Pro nás je to fenomenální událost. Chtěli jsme představit Theodora Pištěka divákům v trochu jiném světle, s odkazy na světový vývoj hyperrealismu,“ uvádí ředitel galerie Aleš Seifert.

Výstava představuje Theodora Pištěka výhradně realistickými pracemi v přehledu jeho nejznámějších a ikonických děl. Ta vznikala zejména od počátku 70. let 20. století do první poloviny následné dekády, malíř se však ke svému svébytnému realismu vracel průběžně.

„V kontextu Pištěkovy tvorby je tedy navýsost napínavé srovnání jeho přístupu jednak s americkými hyperrealisty, jednak s tendencemi evropského malířství, které z realismu vycházelo. Zejména práce Jacquese Monoryho či Gerharda Richtera, který je stejný ročník narození jako Theodor Pištěk,“ vysvětluje kurátor výstavy Martin Dostál.

Čtěte také

Několik prací, zapůjčených z Ludwigových muzeí ve Vídni, Budapešti a Koblenzi a také ze dvou českých sbírek, umožňuje srovnání jednotlivých uměleckých strategií a dokazuje, že Pištěkovo dílo je integrální součástí světového uměleckého dění dané epochy a realistických stylů.

Výstavu Senzační realismus musela Alšova jihočeská galerie kvůli covidovým opatřením několikrát odsouvat. „Byla připravená už kolem roku 2020, ale dočkali jsme se až v roce 2022. Zároveň to je v roce, kdy Theodor Pištěk bude slavit své devadesáté narozeniny,“ připomíná Aleš Seifert. Výstava potrvá v zámecké jízdárně do konce října.

Theodor Pištěk je držitelem řady prestižních ocenění, za kostýmní návrhy k filmu Miloše Formana Amadeus (1984) obdržel cenu americké filmové akademie Oscar. Za kostýmy k filmu Valmont (1989) stejného režiséra obdržel nejvyšší francouzskou filmovou cenu César. Po zvolení Václava Havla prezidentem navrhl uniformy Hradní stráže. V roce 1990 inicioval založení Ceny Jindřicha Chalupeckého. Za dlouhodobý umělecký přínos v oblasti kinematografie obdržel v roce 2004 cenu Český lev.

autor: Petr Kubát
Spustit audio

Související