První elektrické tramvaje s pravidelným provozem v českých zemích jezdily v Teplicích

5. listopad 2018

„Je to švanda a nestojí mnoho!“ napsal 27. června 1895 Teplicko-šanovský oznamovatel o nově zprovozněné dráze. Tramvaje v Teplicích vyjely o dva dny dříve na úseku z Benešova náměstí k nádraží jako vůbec první elektrické tramvaje v českých zemích s pravidelným provozem.

V Teplicích se tedy nacházela nejstarší tramvajová doprava v Českých zemích - pokud tedy pozapomeneme na spíše reklamní provoz Františka Křižíka na Letné v Praze v rámci Jubilejní zemská výstavy.

Jen tak na okraj vůbec první elektrická tramvajová linka byla postavena v Berlíně v roce 1881.

Městská hromadná doprava patřila na konci 19. století jen do velkých měst: v Brně, Ostravě a Košicích jezdily parní tramvaje, v Praze fungovala koně spřežka. A tak se v Teplicích nebáli pustit do první elektrické dráhy na našem území.

A tramvajová doprava se těšila přízni zákazníků až do roku 1959, kdy byly teplické tramvaje zrušeny. Na posledním tramvajovém úseku mezi Červeným kostelem v Trnovanech a Horním Dubím se dojezdilo 31. ledna 1959.

Kolejová síť, sahající v době největšího rozmachu od Řetenic až do Dubí, byla po druhé světové válce nahrazena trolejbusy a autobusy. Od té doby se bohužel v Teplicích tramvají už neprojedete.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka