Produkce aut v Česku loni klesla téměř o čtyři procenta. Experti zklamaní nejsou

17. březen 2014

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto měla loni nižší zisk. Také celková produkce aut v Česku se loni podle Sdružení automobilového průmyslu meziročně snížila téměř o 4 procenta. Odborníci přesto hodnotí výsledek za poměrně slušný.

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto měla loni nižší zisk. Společnost vydělala necelých 12 miliard korun. To je zhruba o 23 procent méně než předloni.

Vedení Škodovky snížení zisku odůvodnilo tím, že hodně investovala do náběhu nových modelů. Loni představila osm nových nebo přepracovaných modelů a postupně je uváděla na trh. Nižší zisk zapříčinil i pokles odbytu na některých trzích.

Prodej aut v Evropě loni vytrvale klesal téměř během celého roku. To se promítlo i do výroby v Česku. Celková produkce se loni podle Sdružení automobilového průmyslu meziročně snížila téměř o 4 procenta.

Odborníci přesto hodnotí výsledek za poměrně slušný, protože Evropu loni zasáhly velké propady v prodejích aut. A to hlavně kvůli recesi, kterou si prošla řada hospodářsky silných zemí. Škodovka vyrobila zhruba o 5 procent méně aut než předloni.

automobilka TPCA v Kolíně

„Pokud se týká celkové kapacity v České republice, nebo spíše výroby, tak je nutno poznamenat, že Škoda prošla vlastně obrovskou obměnou své modelové palety. Nosný produkt Octavie, naběhla nová generace, a to se neobejde bez dopadu,“ říká člen představenstva Škoda Auta Bohdan Wojnar.

Pokles produkce měla i TPCA, Hyundai naopak mírný růst

V kolínské TPCA se produkce snížila o 14 procent na 185 tisíc aut a nošovická Hyundai vyrobila 303 500 aut, což byl mírný nárůst. Potvrzuje to mluvčí firmy Petr Vaněk:

„Našimi hlavními trhy jsou evropské země. Ta top pětka za loňský rok byla: Německo, Rusko, Velká Británie, Španělsko a Itálie. Česká republika skončila na místě desátém. Z naší produkce jsme v České republice prodali 10,5 tisíce vozů.“

Pro Škodovku byla loni nejsilnějším trhem opět Čína. Škoda chce ale zvýšit svůj tržní podíl v Evropě, která i nadále zůstane hlavním trhem značky.

Továrna Hyundai Nošovice

Kolínská TPCA dodala loni nejvíc aut do Velké Británie. Druhou zemí s největším exportem byla Francie a hned za ní Nizozemsko.

Některé evropské automobilky se právě kvůli velmi slabým prodejům snažily loni zvýšit poptávku i na trzích mimo Evropskou unii.

Ve světě se loni zvýšila výroba aut nejvíce v Číně a Spojených státech. V obou zemích podle dřívějších odhadů společnosti PwC rostla produkce dvouciferným tempem.

V Evropě se výroba meziročně zvýšila o pouhé dvě desetiny procenta.

Škoda Auto - vývoj zisku po zdanění (1997 - 2013)
Škoda Auto - prodej osobních aut (1996 - 2013)
autoři: mkp , jbe
Spustit audio