Pro směnárny platí nová pravidla, mají zamezit nekalým obchodním praktikám

1. listopad 2013

Ode dneška platí nový zákon o směnárenské činnosti. Ten jasně říká, za jakých podmínek mohou tyto obchody fungovat a na co všechno mají zákazníci právo. Nový zákon by měl zamezit podvodům na klientech, dvojím cenám nebo praní špinavých peněz. Část obchodníků se ale novou normou stále neřidí.

Nejpalčivějším problémem byly a možná ještě chvíli budou rozdíly v kurzech. Směnárníci dosud nabízeli při výměně peněz dva kurzy - vysoký a nízký, podle toho, jakou částku klient měnil. Od 1. listopadu ale musí nabízet pro všechny transakce jen jeden kurz.

Reportér Českého rozhlasu v centru Prahy zjistil, že přesto ale část obchodníků dnes dopoledne nabízela za výměnu většího objemu peněz vyšší kurz. O nových změnách prý nevěděli. U těch, kteří o nich věděli, bylo možné narazit na takzvané VIP kurzy, což je v pořádku.

Všechny kurzy musejí být teď označeny naprosto jasně a srozumitelně, že jde o kurzy, které jsou výhodné. Směnárny by měly také uvést, který kurz je nejhorší, aby měl klient představu o tom, kolik za prodej nebo nákup peněz získá.

„To je určitě povinnost směnárny řádně informovat klienty o směnném kurzu a o podmínkách směny. Protože podle nového zákona o směnárenské činnosti musí kurzovní lístek obsahovat informace o směnných kurzech, které jsou pro klienta nejméně výhodné,“ říká mluvčí ČNB Petra Vlčková.

Směnárny totiž podle odborníků dříve lákaly klienty na výhodné kurzy, ale neuvedly, že tyto výhodné kurzy platí pouze při směnách vyššího objemu. Takže většina klientů na tyto výhodné kurzy v praxi nedosáhla.

Podle novely by zákazníci měli od směnáren také dostat jasnou a čitelnou stvrzenku. Zákon také upravuje, kdo může provozovat směnárenskou činnost a kdo ne. Na tyto obchodníky dohlíží Česká národní banka.

„Směnárník musí být zaspán do registru ČNB. Tím je vlastně vyloučeno pouliční a pochůzkové směnárenství. ˇUprava je vlastně všeobjímající, chrání domácí i zahraniční subjekty. Cizinci jsou chráněni informační povinností. V textové podobě je směnárník podle úpravy povinen předat celou řadu informací a to v českém i anglickém jazyce,“ vysvětluje Ladislav Robotka, právník spolupracující se Sdružením obrany spotřebitelů.

Většina zástupců směnáren se změnami souhlasí

Kromě zákazníků nový zákon o směnárenské činnosti vítá i valná část provozovatelů směnáren. „Směnárenství jako takové si už dávno zasloužilo samostatný zákon a ne jen úpravu v devizovém zákoně a úpravu vyhlášky ČNB. Takže by to mělo být hlavně pro zahraniční klienty transparentnější,“ říká například ředitel sítě směnáren v Ostravě a Praze Marek Doležal.

Podle mluvčí ČNB Petry Vlčkové hrozí majitelům směnáren za nedodržení pravidel vysoké pokuty. Opakovaně bude kontrolovat hlavně oblasti, ve kterých se obchodníci opakovaně dopouštějí porušování předpisů.

„Pokud směnárna nebude tuto povinnost dodržovat, může ČNB jejímu provozovateli uložit opatření k nápravě a to včetně pokuty až do výše 5 milionů korun,“ přibližuje.

Loni Česká národní banka dostala 111 stížností na činnost směnáren. Předloni si na tyto obchodníky stěžovalo zhruba 130 klientů.

autor: jbe
Spustit audio