Povodně 2002: Voda rozdělila Ústí nad Labem na dvě části, na druhý břeh přepravovaly lidi vlaky. Pomáhaly i záchranářům

17. srpen 2022 09:39

Povodeň v srpnu 2002 zaplavila i silnice a nájezdy k mostům v Ústí nad Labem a rozdělila tak město na dvě poloviny. Kvůli velké vodě byla omezená doprava a mezi oběma břehy mohly bez větších problémů jezdit jen vlaky. Ty proto plnily roli městské hromadné dopravy i záchranné služby.

„Byly zaplavené nájezdy na ty mosty, celá ta silnice pod Mariánskou skálou bylo pod vodou zhruba tak do polovičky dopravních značek, do výšky,“ vzpomíná na situaci při povodních v roce 2002 Pavel Franz. Ten jako strojvedoucí zajišťoval s kolegy dopravu v Ústí nad Labem.

Někteří z kolegů pak kvůli neprůjezdným mostům přes Labe plnili díky vlakům i roli záchranné služby.

„Na to byla speciálně včleněná lokomotiva 742 se služebním vozem, která tady dělala nejenom záchranku, že převážela ty záchranáře, ale fungovala i jako zásobování,“ vypráví Pavel Franz.

Železnice tak měla oproti silnicím výhodu v tom, že zůstala i během stoleté vody průjezdná. „Naši předchůdci byli chytří a asi věděli, jak to mají postavit vysoko,“ dodává strojvedoucí Pavel Franz.

Samotné silnice se ale po povodních před dvaceti lety příliš nezměnily. Výjimkou je tzv. vana mezi železničním a Benešovým mostem, která by podle Jiřího Macha z Povodí Labe měla toto území ochránit zhruba do výšky jednoleté vody, což je asi 6 metrů.

Labe ale před dvaceti lety kulminovalo na téměř 12 metrech. Ředitelství silnic a dálnic nedávno představilo studii, podle které by mohly pod Ústím nad Labem vést tunely. Ty by mohly podle primátora Petra Nedvědického (ANO) situaci s průjezdností města během povodní vyřešit.

Podle Ředitelství silnic a dálnic jde zatím pouze o studii a o úpravě dopravy v krajském městě není rozhodnuto.

 

autor: Jan Bachorík
Spustit audio