Povánoční nákupní horečka je tady. Spotřebitelé by měli být na pozoru před triky prodejců

27. prosinec 2013
Zprávy

Obchodníci hromadně zahájili období povánočních slev. Na zlevněné zboží lákají kamenné obchody i internetoví prodejci. Největší zájem je tradičně o elektroniku a oblečení. Odborníci ovšem varují, že ne všechny slevy mohou být výhodné a obchodníci mohou zákazníky klamat. ČOI je při "slevovém podvádění" letos nachytala téměř v polovině kontrolovaných případů.

Nákupní centra se plní po celém Česku už od rána. „Většinou dostáváme peníze, takže pak to využíváme a chodíme po slevách,“ říká například zákaznice, která přišla do obchodního domu v Liberci.

Lidé kupují zejména zlevněnou elektroniku. Potvrzuje to i mluvčí internetového obchodu Alza.cz Oldřich Kurz. „Část zákazníků vždycky čeká na povánoční období, aby si nakoupili výhodněji.“

S výprodejem začaly hned po Vánocích i další řetězce, mezi nimi například Tesco nebo Electro World. Druhá vlna slev pak začne úderem Nového roku.

Podle Zdeňka Juračky ze Svazu obchodu a cestovního ruchu tak zákazník neudělá chybu, když s nákupy ještě chvíli počká. Záleží ale na jednotlivých obchodech.

„Jestliže byl obchodník úspěšný celý rok, tak může posunout slevy a nemusí je dávat tak silné. Druhý faktor, který je stejně důležitý, je, že přichází nové a nové zboží, musí se vyklidit sklady a doprodat. Takže ta taktika obchodníků, marketing a ekonomika hraje velkou roli,“ popisuje chování obchodníků Juračka.

Sleva je často jen 'magické zaklínadlo'

Odborníci v této souvislosti varují, že ne všechny slevy mohou být výhodné. Prodejci totiž často používají falešné slevy, kdy cenu výrobku ve skutečnosti vůbec nesníží. Upozorňuje na to vedoucí právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený:

„Prodejce cenu výrobku vůbec nesníží a slovo sleva používá jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu. Některé obchody naopak ceny na čas zvýší, aby ji pak mohly snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu.“

Spotřebitelé by se měli mít na pozoru i před formulacemi jako “slevy až 70 procent“. Jejich hlavním cílem je podle Zeleného dostat zákazníka do obchodu. V prodejně se ale většinou ukáže, že maximální sleva se vztahuje jenom na několik kusů zboží. Prodejci také někdy tvrdí, že se na zlevněné zboží nevztahuje záruka.

Na přesně takové klamavé praktiky prodejců přicházejí velmi často i obchodní inspektoři. Hned v polovině letos kontrolovaných případů zjistili pochybení na straně obchodníka.

„Za letošní rok jsme provedli celkem 2993 kontrol zaměřených na slevy a slevové akce a 1363 jich bylo s porušením. Plných 45 procent, což je poměrně velké číslo,“ potvrdil mluvčí České obchodní inspekce Denis Gaidoš.

Podle něj ze statistik vyplývá, že nejčastěji klamou zákazníka zavedené obchodní řetězce a velké kamenné obchody. Na základě závažnosti jsou potom Českou obchodní inspekcí sankciovány.

„Letos největší pokuta při slevách byla ve výši 700 tisíc korun,“ doplňuje Gaidoš a připouští, že do konce roku, kdy budou nadále probíhat kontroly, se může číslo ještě změnit.

Obchodům se letos dařilo, nejvíce e-shopům

Prodejci tak či tak můžou být spokojeni už teď. Tržby v kamenných obchodech přinejmenším vyrovnaly loňskou bilanci a ještě líp jsou na tom internetové portály, které letos hlásí nebývalý zájem o zboží z e-shopů. Většina firem zaznamenala nárůst prodejů, nejvíc Mall.cz - meziročně až o 40 procent.

„Internetové nakupování obecně roste, ono má kam růst. Nakupuje v Čechách už skoro každý uživatel internetu a roste i frekvence nákupů. Pozitivní zkušenosti z let minulých tu frekvenci zvyšují, a tím pádem si lidé na internetové nakupování zvykají stále více,“ vysvětluje tento trend výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

A někteří obchodníci už teď očekávají, že i tržby z povánočních prodejů budou mít srovnatelné s těmi loňskými. O konkrétních číslech ale zatím mluvit nechtějí.

autoři: dka , msk , jbe
Spustit audio