Poslouchejte audioknihy. Otvírají mysl větší představivosti

3. srpen 2022

V posledních letech zažívají audioknihy ohromný rozmach. Čím jsou pro nás a naše děti přínosné, jaké mají výhody a nevýhody proti běžným knihám? O tom všem mluvil spisovatel a publicista Lukáš Vavrečka.

Na svou první audioknihu si vzpomíná dodnes. „Byla to výrazná věc. Není to shodou okolností četba, ale vícehlasá rozhlasová dramatizace Jiřího Horčičky Hrabě Monte Cristo, kterého jsme měli kdysi na elpíčkách. A to jsem hrál pořád dokola, že mi to museli přehrát na magnetofonový pásek, abych ty desky neohrál.“

Audioknihám je Lukáš Vavrečka věrný dodnes. Běžně jich za rok poslechne i 120. Klasickým knížkám se ale nevyhýbá, ani nemůže. „Jedna z věcí, kterými se živím, že dělám redaktora v univerzitním vydavatelství, takže mi rukama projde spousta knih. A pak, všechno, co vychází tiskem, nevychází i audioknižně.“

Spisovatel Lukáš Vavrečka

Co všechno dnes považujeme za audioknihu? „To pole, které zabírá pojem audiokniha je velice široké. Spadá tam vše od dramatizací, na druhé straně tam spadá i jednohlasá četba, nebo takzvaná vícehlasá četba, kdy se udělá totéž, ale s více herci,“ vysvětluje Lukáš Vavrečka.

Historie audioknih

„První nahrávka, se kterou Thomas Edison prezentoval svůj fonograf, byla říkanka Mary má jehňátko. Ale to ještě nemůžeme považovat za audioknihu. Lze za ní považovat nejstarší rekonstruovanou audionahrávku balady od Friedricha Schillera, kterou načetl Emile Berliner, vynálezce gramofonu.  A ta je z konce 80. let 19. století,“ říká Lukáš Vavrečka.

Poslech má proti četbě jisté výhody a nevýhody. „Výhodou je to, že nemusíte očima fixovat text a mysl je otevřena mnohem větší představivosti. Nevýhoda je, že s tím musíte mít trochu zkušenosti, aby se nestalo to, že se imaginativně ztratíte, že v představách odejdete někam pryč a přestanete vnímat to, co posloucháte.“

Poslouchejte při práci

Další obrovskou výhodou audioknih je, že uvolňují zrak. „Zní to vágně, ale je to jedna z věcí, díky které audioknihy neskutečně šetří čas. Když čtu knihu, tak možná čtu rychleji, než bych příběh poslechl v audiu, ale při čtení nedělám nic jiného. Poslouchat můžu během toho, co nakupuju, nebo vařím. Vlastně literatuře nevěnuji žádný čas, věnuji jí jen pozornost a čas trávím tím, co dělat musím,“ dodává Lukáš Vavrečka.

Audiokniha a děti

Děti, kterým před nástupem do školy rodiče pravidelně předčítaly, se rychleji učí číst a také rozvíjet gramotnost. Dá se ale předčítání nahradit audioknihou? „Děti si rády zopakují to, co se jim líbí, všechny seriály pouštěné dokola, pohádka, která běží desetkrát, dvacetkrát. Dospělému člověku to potom leze ušima a rozhodně by to tolikrát dětem nechtěl číst. Takže by je vlastně ošidil, pokud by na to byl sám. Pokud má k ruce audioknihu, tak to má bez práce a může si být jistý, že k dětem se dostane dané dílo v nejlepší možné interpretační kvalitě.“

Spustit audio

Související