Poslední Mohykán na Labi, zadokolesový remorkér Beskydy, se stal kulturní památkou

26. říjen 2016
Zadokolesový remorkér Beskydy je na Labi unikátem

Poslední funkční loď svého druhu na Labi, zadokolesový remorkér Beskydy, se stala kulturní památkou. Navíc bude mít nového majitele. Beskydy mohou jezdit i při velmi nízké hladině řeky a pomáhají vyprostit uvízlé lodi. Naposledy remorkér zasahoval letos na jaře v Drážďanech, kde se u Albertova mostu vzpříčila Česká nákladní loď Albis.

„Samozřejmě že všichni ti, co na Beskydech jezdili, kvitovali s povděkem to, že byly prohlášený za kulturní památku, že jim nehrozí kovošrot. Je to taková srdeční záležitost,“ konstatuje kapitán remorkéru Vladimír Weinlich.

Na Beskydech dělá kapitána už víc než 15 let. Kvůli jejich záchraně je měl i několik roků v pronájmu. Zadokolesových remorkérů bylo původně 12. Svému účelu, jako vlečný remorkér, už slouží jen Beskydy. Mají velkou sílu a pod kýlem jim stačí 20 centimetrů vody a mohou vyrazit. Nejčastěji zachraňují uvízlé lodi na Labi.

„Něco obdobného, jako jsou Beskydy, víceméně neexistuje ani v Německu na Labi. Dá se říct, že je to poslední Mohykán,“ říká kapitán Weinlich.

Právě proto se Beskydy staly kulturní památkou. Jejich vlastník, Evropská vodní doprava, se rozhodl je prodat, a tak bude mít loď během pár týdnů nového majitele.

Novým majitelem remorkéru Beskydy se stal stát

„Stát kupuje remorkér Beskydy a bude ho dále provozovat prostřednictvím Ředitelství vodních cest,“ potvrdil mluvčí společnost Jan Bukovský.

Zadokolesový remorkér Beskydy je na Labi unikátem

Ředitelství vodních cest zaplatilo za remorkér kolem deseti milionů korun a bude se snažit, aby sloužil svému účelu co nejdéle. Beskydy budou zachráněny a bude garantováno, i když jejich provoz nebude ekonomicky rentabilní, běžné provozní náklady lodi by tak měly jít z fondu dopravní infrastruktury.

„Beskydy mají nezastupitelnou roli při umožnění projetí plavidel. Kromě toho při vyprošťování plavidel…“ dodává Bukovský s tím, že bude nutné zajistit na remorkéru stálou, mladší, posádku.

„Tady jsou potřeba minimálně 3 chlapi v produktivním věku, aby tu loď opečovávali, my už tady s tímhle věkovým průměrem to nezachráníme, jsme dědkové,“ dodává kapitál Weinlinch. Sám už je v důchodu, ale když ho povolají do služby, nikdy Beskydy neodmítne.

Ministerstvo kultury udělilo lodi výjimku k překračování hranic bez povolení až do roku 2021, aby mohla nadále zachraňovat uvízlé lodi, třeba v Německu.

Spustit audio
  • Aktuální dění
  • Zpráva