Po víc než 50 letech vyřadily České dráhy z provozu legendární „Pantografy“

Na svou dobu byly pantografy velice moderní jednotky.
Na svou dobu byly pantografy velice moderní jednotky.

Legendární příměstské elektrické vlaky řady 451/452 vyřadily České dráhy z provozu po víc než 50 letech. Tzv. Pantografy, Emilky nebo Žabotlamy, jak jim říkali nejen železničáři, byly oblíbené i kvůli svému nadčasovému designu.

V sobotu dvě takové soupravy přijely do Chomutova. Mladší z nich z roku 1965 odjela odpoledne do Šumperka, kde se o ni budou starat nadšenci. Druhá, o rok starší, zůstane v chomutovském depozitáři Národního technického muzea.

Tzv. „Pantograf“ se začal sériově vyrábět v roce 1964. Jeho hlavním úkolem bylo co nejrychleji přepravit co největší množství cestujících do továren ve velkých městech.

Design soupravy byl velmi nadčasový, navíc souprava měla na svou dobu obdivuhodné zrychlení i účinné brzdy.

Pantograf z roku 1964 teď bude odpočívat v chomutovském depozitáři, Národní technické muzeum má soupravu zatím pouze zapůjčenou. Do budoucna ji ale chce od Českých drah koupit.

Spustit audio
autor: Jan Beneš

Související