Nepodceňujte svůj jídelníček a neodbývejte se, radí seniorům odbornice

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Senioři u jídla

Nejen mladí, ale i lidé v seniorském věku často zapomínají na vyvážený jídelníček a pitný režim. Odbornice Mirka Zemanová z fakulty zdravotnických studií poradí, na co by si měli starší lidé dávat při stravování dávat pozor.

Mnoho starších lidí doslova zapomíná na pitný režim, a tak si mohou zadělat na problémy s dehydratací. Odbornice doporučuje určitou pestrost nápojů.

„Mělo by se to střídat. Vhodná je kvalitní voda, čaje i minerální vody obohacené o hořčík, vápník a podobně.“

Organismus u seniorů má tendenci tzv. sesychat. Je tedy důležité ho hydratovat, a to nejen formou nápojů, ale i tekutin z jídla. „Protože tekutiny z jídla my můžeme velmi dobře vstřebat,“ podotýká Mirka Zemanová.

Mezi vhodná jídla proto patří především polévky a omáčky. „Omáčka ale neznamená mouku se smetanou, ale například z kvalitní zeleniny,“ upozorňuje výživová poradkyně. Právě zelenina totiž dodává tělu vitamíny a vlákninu, které starší lidé tolik potřebují.

Senior, jídlo, oběd, jídelna, restaurace

Nejen u starších lidí je také důležité dodávat tělu bílkoviny. Mnoho seniorů si ale masa moc nedopřává, i třeba z důvodu, že jim přestalo chutnat. Přitom je potřeba, aby se bílkovina do těla nějakým způsobem dostala.

Mirka Zemanová radí varianty z dalších zdrojů, jako jsou kvalitní vývary nebo již zmíněné omáčky, kde se bílkoviny vyskytují. Dalším zdrojem bílkovin mohou být podle ní i luštěniny.

Při nedostatku bílkovin může tělo začít velmi strádat. „Člověk může začít ztrácet svalovou hmotu a také se může dostat do stavu podvýživy,“ varuje Zemanová.

S tím, aby senior nestrádal a udržel se v kondici, by mu měla pomoci i jeho rodina – domácí kuchyní a vyváženým jídelníčkem.

autoři: Eva Bucharová , Kateřina Klabzubová
Spustit audio