Nápojové plechovky před sebou mají velkou budoucnost

Dějiny nápojových plechovek nejsou nijak dlouhé, dala jim vzniknout prohibice v USA. Od té doby plechovky urazily dlouhou cestu až k nejrecyklovanějšímu nápojovému obalu na světě.

Po skončení prohibice v USA v roce 1933 začaly některé americké pivovary prodávat pivo v plechovkách. Ty byly v té době ocelové a o poznání těžší než nynější hliníkové, které přišly na trh až v 50. letech. Vývojem prošlo také zavírání, původně se člověk bez nějakého otvíráku z plechovky nenapil. Možná i proto se v Evropě nápojové plechovky prosazovaly jen pozvolna, nejrychleji se ujaly ve Velké Británii.

V posledních letech jsou ale plechovky na vzestupu. Málo váží, jsou skladné, snadno je vychladíte, lehce otevřete a jen tak nerozbijete. Lidé objevují jejich přednosti a poptávka po nápojích v plechovkách se zvyšuje. Což pociťuje také největší výrobce hliníkových nápojových obalů v České republice Ball Beverage Packaging Czech Republic, který v návaznosti na to rozšiřuje své kapacity v Dýšině a expanduje do Plzně. Nový závod by měl v horizontu několika let navýšit jeho roční produkci na více než 5 miliard plechovek.

„My vyrábíme plechovky s více jak 80% obsahem recyklátu, takže prakticky plně recyklovatelné. Směřujeme k cirkulární ekonomice, spotřebitelé čím dál častěji upřednostňují obaly šetrnější k přírodnímu prostředí. I v tom vidím důvod, proč je příklon k nápojovým plechovkám celosvětovým trendem,“ říká Radek Mádr, ředitel společnosti, která patří k nadnárodnímu koncernu Ball Corporation. Podle výsledků studie Mezinárodního institutu pro hliník zaměřené na nápojové obaly z hliníku, skla a plastu v 5 klíčových regionech světa je recyklováno 71 % všech hliníkových plechovek, což z nich dělá nejrecyklovanější nápojový obal.

Výroba nápojových plechovek

Plzeň se do plechu stáčela nejdřív v cizině

U plzeňského piva se „poprvé z plechovky“ odehrálo mimo domovinu. Že chutná stejně jako z lahve, si v roce 1988 vyzkoušeli zákazníci – hádejte kde? Ve Velké Británii. Do anglického Wolverhamptonu bylo tehdy z Plzně odesláno 487,5 hektolitrů piva. Tamní odběratel je stáčel do plechovek a distribuoval zákazníkům.

„V roce 1989 se plechovky s naším pivem prodávaly na známých gastronomických slavnostech EX Plzeň. Uvařeno v Plzni, do plechovek stočeno v Anglii. Anebo potom v Německu. V našem pivovaru se speciální linka na plechovky postavila až v roce 1991. Tehdejší kapacita byla 15 tisíc plechovek za hodinu,“ shrnuje historii plzeňského piva v plechovkách Anna Peřinová, vedoucí oddělení historických sbírek Plzeňského Prazdroje.

Pro srovnání v současné době má pivovar v Plzni 2 plechovkové linky, které dohromady zvládnou naplnit 100 tisíc plechovek za hodinu. Loni Prazdroj, pod který spadají i další značky v Radegastu a Velkých Popovicích, stočil do plechovek celkem 25 % své produkce. Z toho přes dvě třetiny byly určeny pro tuzemský trh, zbytek šel na export.

Plzeňský pivovar podporuje opakované využití obalového materiálu. Spolu s dalšími tuzemskými nápojovými společnostmi založil Iniciativu pro zálohování, která se zatím bez úspěchu zasazuje o zavedení plošného zálohového systému na plechovky a PET lahve v Česku. Sousední Slovensko je zálohuje od ledna 2022, aktivně se zapojil i Plzeňský Prazdroj, a během prvního půlroku tam bylo vysbíráno zhruba 300 miliónů použitých obalů.