Nádražní budova v Jablonném soutěží o titul nejkrásnějšího nádraží roku 2015

1. říjen 2015

Krása je tématem mnohých soutěží, anket, odborných i laických diskusí. Od roku 2007 se v Česku hledá i nejkrásnější nádraží ve stejnojmenné celostátní anketě. Letos se do finálové desítky nejkrásnějších českých nádraží probojovala i nádražní budova v Jablonném v Podještědí.

Nominace do prestižní desítky probíhala do 9. září, kdy odborná porota vybrala deset nejkrásnějších drážních staveb pro rok 2015. O vítězi pak rozhodne hlasování veřejnosti probíhající až do 10. října.

Smyslem soutěže o titul Nejkrásnějšího nádraží České republiky je prezentace dobrých příkladů v péči o prostředí železničních stanic a zastávek a také pokus o zlepšení stavu nádraží v Česku. Porota v předvýběru oceňuje i práci lidí, kteří o „svá“ nádraží dobře pečují, a jdou tak ostatním příkladem.

Výpravčí z nádraží v Jablonném, paní Květa Slabá, se může pochlubit opakovanými nominacemi ve svém drážním okrsku. V roce 2013 dokonce “její domovské” nádraží v Rynolticích, na stejné trati, prestižní titul vyhrálo. Skromně připouští, že významný díl zásluh nese i krása trati, někdejší tzv. Ustecko-teplické dráhy, která přitahuje pozornost desítek železničních nadšenců.

„Tady tenhle úsek mezi Libercem a Českou Lípou považuju za vůbec nejkrásnější - viadukty, tunely, mosty, je to takový český Semmering,“ říká pyšně.

Její slova potvrzuje i odborník na technické památky z libereckého pracoviště národního památkového ústavu, Petr Freiwillig: „Ta trať je mimořádně atraktivní z hlediska fotogeničnosti, je to tím, jakým je vedena terénem. Jenom například v úseku z Křižan do Karlova najdeme čtyři tunely, čtyři velké mosty. Pokud jde o vlastní architekturu nádražních budov, stavby tohoto typu najdeme častěji na územní někdejšího Pruska, Slezska, jsou vyvedeny v jednotném stylu v režném zdivu, jsou mimořádně zachovalé.“

Už jen proto se vyplatí vydat se na výlet do Jablonného v Podještědí – samozřejmě vlakem!

autor: David Hamr
Spustit audio