Na trati Praha – Kralupy jezdí nový soukromý dopravce. Moc lidí se zatím nesvezlo

23. září 2013

Českým drahám přibyla na regionálních tratích konkurence. Od dnešního dne jezdí mezi pražským Masarykovým nádražím a Kralupy nad Vltavou vlaky společnosti Arriva. Každý den firma vypraví osm párů spojů.

Firma není zapojená v systému Pražské integrované dopravy, stále se totiž nedohodla se společností Ropid. Arriva tak na rozdíl od jiných dopravců nedostane příspěvky a příjmy bude mít pouze z prodeje jízdného.

Stejně jako dalších 24 soukromých osobních dopravců, které v Česku působí, i Arriva láká cestující na vyšší standard služeb, připojení k internetu nebo občerstvení.

Základní jednosměrná jízdenka vyjde na 34 koruny, za obousměrnou cestující zaplatí přesně o 30 korun více. Bez slev jezdí České dráhy na této trase o deset korun dráž. Řada cestujících má ale předplacenou kartu Pražské intergrované dopravy Opencard, nebo využívají zákaznické tarify Českých drah, takže je vyjde cesta vlaky ČD levněji.

Společnost Arriva se teď snaží vyjednat lepší podmínky. Usiluje o obdobnou smlouvu, jakou mají například České dráhy. Že to bez dotací nejde, připustil také jednatel společnosti Arriva vlaky Jaroslav Richter. Do systému Ropid chce podle něj Arriva vstoupit v řádu měsíců.

„Čekáme na Radu hlavního města Prahy, jak bude postupovat. Myslíme si, že když dokáží zaintegrovat jiné dopravce, tak není jediný důvod, proč by tak nemohli postupovat i u nás,“ říká Richter, podle nějž není cílem jezdit za každou cenu.

Arriva chce konkurovat příměstským spojům, které provozují České dráhy. Vyloučené prý ale není ani to, že by se někdy zaměřila i na rychlé tratě. Vedení společnosti se chce podle iHNed.cz účastnit úplně všech soutěží, které budou vypsány.

Společnost Arriva vlaky, zahájila zkušební provoz na trase Kralupy nad Vltavou – Praha Masarykovo nádraží

Arriva chce jezdit na Kladno i do Mladé Boleslavi

Nákupu potřebných vozidel by prý firma uměla zabezpečit. Arriva totiž spadá pod Deutsche Bahn, využívat by tedy mohla také starší vlaky, které se německá společnost rozhodne vyřadit. Modernizace by pro Arrivu nebyla zřejmě tak nákladná, jako nákup nových vlakových souprav.

Vlaky nového dopravce na trati Praha – Kralupy prý ale zatím jezdí skoro prázdné. Lidé do žlutomodré soupravy Arriva nastupují především omylem.

V dalších plánech soukromého dopravce Arriva jsou neelektrifikované tratě, po kterých by mohli vozit cestující do hlavního města. Cílí třeba na Kladno nebo Mladou Boleslav.

Vlaky - stará souprava (přezdívaná žabička neb žabotlama)

V okolí Prahy chtějí Českým drahám konkurovat také další regionální dopravci, například společnost KŽC Doprava. Firma jezdila několik dní během letních povodní, s regionálním organizátorem se ovšem dosud nedohodla na dotacích.

Palubní servis versus klimatizace

Přímé srovnání kvality cestování nemá jednoznačného vítěze. Motorový vlak Arriva boduje čistotou, prostorností a samozřejmě palubním servisem. Elektrické jednotky ČD jsou ale tišší, nízkopodlažní a k tomu v některých spojích zažijete i něco jako je nostalgie. Vždyť legendární takvané žabotlamy jsou bezesporu technickou památkou. Bez výrazných modernizací vozí lidi skoro půlstoletí.

„Ty tam jezdí ještě ve špičce jako vložené spoje, ale základní hodinový interval na této lince zajišťují City Elefanty. Je to jeden z nejmodernějších vlaků, které České dráhy mají, je vybaven klimatizací, je nízkopodlažní. Nic z toho nový dopravce nenabízí,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

autoři: pek , ber , jbe
Spustit audio