Na Mostecku chybějí školní psychologové, po pandemii se přitom děti mnohem častěji potýkají s úzkostmi a fobiemi

23. listopad 2022 13:13

Na základních a středních školách chybějí školní psychologové. Například v Ústeckém kraji připadá podle údajů ministerstva školství na jednoho školního psychologa zhruba 1800 dětí. Konkrétně v Litvínově mají na necelé 4000 dětí ze základních a středních škol jen dva školní psychology.

„Mají problémy, které se týkají sociálních úzkostí – bojí se do školy, bojí se mezi lidi, myslí si, že to nezvládnou a mají pocit, že v té škole nepodávají takový výkon, jaký třeba podávali před covidem,“ popisuje psycholožka pedagogicko-psychologické poradny v Mostě Ivana Smeková, s čím se na ní studenti hlavně na středních školách obracejí nejčastěji.

Na část úvazku totiž působí na Střední odborné škole v Litvínově. Velmi často tam také řeší osobní problémy studentů. „Jsou to většinou vztahové problémy, problémy v rodině nebo i s učením – ty ale v menší míře,“ dodává Smeková.

Tak jako ona se i její ostatní kolegové z pedagogicko-psychologické poradny v Mostě kromě práce v poradně věnují školní psychologii přímo na několika školách. I tak to ale nestačí.

Peníze na psychology jsou, ti ale chybějí

Ještě před rokem byl přitom pro většinu škol problém najít financování práce školního psychologa. Teď mají školy možnost získat peníze z různých programů. Není ale koho zaměstnat.

„Máme teď příležitost si na peníze pro psychology sáhnout, ale bohužel to neuděláme – víme, že ty lidi nemáme a sem do Litvínova je nedostaneme. Zásadní problém je pro nás nedostatek psychologů. Potřeba mít psychology na každé základní škole je přitom velmi vysoká,“ konstatuje Veronika Knoblochová, vedoucí odboru školství litvínovské radnice.

Podle ní se navýšil počet případů na základních školách, kde může pomoci jen odborník v podobě psychologa. „Jde třeba o nefunkční zázemí, rozvody, pěstounskou péči, závislosti v rámci rodin – jak drogové, tak alkoholové,“ vypočítává Knoblochová.

U dětských psychologů v Ústeckém kraji je podle pedagogicko-psychologické poradny v Mostě čekací doba na vyšetření zhruba pět měsíců. V případě úzkostných stavů dětí je to zcela nevyhovující.

autor: Jan Beneš
Spustit audio

Související