Na dolním Labi rostou nová přístaviště, mají přilákat více turistů

21. říjen 2013

Na Litoměřicku a Ústecku, tedy na dolním toku řeky Labe, se staví nová mola a stání pro malé lodě. Přístaviště na šesti místech mají stát celkem 100 milionů korun a cílem je zatraktivnit Portu Bohemicu, tedy bránu do Čech. V těchto dnech se staví například i v Dolních Zálezlech na Ústecku.

Letos se budují přístaviště na celkem šesti místech. Někde jde o úplně nová stání pro lodě a jinde, jako například v Litoměřicích, se upravuje stávající kotviště.

„Přístaviště, která jsou v této vlně, tedy v této investiční akci, jsou v Libochovanech, v Lovosicích, bude také upravené přístaviště v Litoměřicích a nová přístaviště budou ještě v obci Křešice a Libotenice,“ vysvětluje šéf oddělení realizace Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

V Dolních Zálezlech vzniká v těchto dnech přístaviště pro osobní lodě a malá rekreační plavidla. „Jedno velké molo pro lodní dopravu osobních lodí a 15 stání, tedy marina, pro malé čluny a plachetnice,“ popisuje tamní starosta Miloslav Suchý z SNK-ED.

Všechna budovaná přístaviště by měla říční dopravě sloužit už během příští sezony. „Všechna budou otevřena příští rok, pravděpodobně v květnu. Ale některá přístaviště otevřeme až v červnu nebo v červenci, ale to už je nejkrajnější moment,“ Bukovský.

Nejde přitom o levnou záležitost. Jen přístaviště v Zálezlech bude stát zhruba 15 milionů korun. „Dohromady celkové investiční náklady představují přibližně 100 milionů korun,“ dodává Bukovský z Ředitelství vodních cest.

Cybějící služby

Snahy zatraktivnit dolní tok řeky Labe vítá i konzultant hamburské hanzy a dlouholetý lodní kapitán a nově také převozník Josef Třešňák. Podle něj je ale potřeba, aby na nové možnosti reagovali i živnostníci v obcích podél Labe.

„Fantastický počin, ale já vidím i teď na tom převoznictví, kdy se s každým se bavíme a ptáme se, jak jsou spokojení, a on mi řekne: najdi mi jednu hospodu až do Lovosic. Tam prostě nic kloudného není,“ popisuje.

S tím souhlasí i starosta Dolních Zálezel. „Akorát to trošku brzdí hotel ubytování a stravování, protože s majitelem penzionu Labe jsme byli dohodnutí, ale on to prodal. Takže teď není bohužel v obci žádné ubytování,“ přiznává.

Pomohl by jez

Dopravě a turistickému ruchu by podle Josefa Třešňáka velmi pomohl i diskutovaný jez na Labi. Němečtí říční dopravci by to totiž mohli vozit do Čech víc turistů, nehledě na nákladní dopravu.

„Charteři a další mi řeknou: tak mi postav jez. A já budu vědět, že když ty lidi sem přijedou, tak další parta odjede dolu, ale když mi to nezajistíš, tak já sem ty lodě nedám,“ vysvětluje.

Proti jezu jsou ale ochránci přírody. Mají dvě hlavní námitky. Za prvé jde podle nich o zbytečné plýtvání. A za druhé jez zničí poslední přírodní úsek Labe, kde se vyskytuje řada vzácných organismů, například bobr.

Jestli a kdy bude jez v Děčíně, je zatím nejasné. Už příští sezonu se ale můžou turisté i majitelé malých lodí těšit na nová přístaviště.

Vizualizace přístaviště Dolní Zálezly
autor: bach
Spustit audio