Mé obrazy jsou občas obžalobou člověka a toho, jaký může být, popisuje malíř Typlt

Poslechněte si celé Hovory Petra Viziny
„V mých obrazech je vzruch, latentní násilí a malířská hra – tak by se hodně zjednodušeně dala popsat má práce,“ říká Lubomír Typlt, malíř a textař hiphopové formace WWW Neurobeat. Barva je u něj jazykem obrazu. „Stejně jako hudebník pracuje s notami a harmonií, tak pro mě je barva základní kámen obrazu – a má hned několik rovin.“
„Je to kompozice, kresba, obsah a barva. To vše musí být v symbióze, v ideálním poměru, ale u mě je barva nadstavba obrazu, který někdy nemusí přímo kopírovat samotný námět,“ dodává.
„Mé náměty jsou často těžké, ale když má ten obraz zářivé barvy, vzniká napětí, se kterým rád pracuji,“ pokračuje v pořadu Hovory.
Když malíř používá termín násilí ve své tvorbě, tvrdí, že chce vlastně provokovat. „Když jsem na začátku v roce 1996 maloval mrtvé kočky, setkával jsem se s nepochopením. Lidé nevěděli, proč to maluji, mysleli si, že jsem snad nějaký deviant.“
Tehdy byl pro něj klíčový obraz s oběšenou kočkou. „To vyvolalo vlnu nepochopení – hlavně u těch, kteří nejsou obeznámení s tím, co to umění doopravdy je.“
„Obrazy oběšených koček s mladíky, kteří stojí vedle svého činu, jsou ale kritické dodnes. Jsou obžalobou, jaký člověk může být,“ naznačuje.
Přidává historku ze svého dětství, kdy poprvé viděl záběry z koncentračních táborů.
„A tomu malému dítěti to sebralo veškerou iluzi o společnosti. Takže se dá i říct, že jsem se s tím vlastně úplně nevyrovnal a částečně se to dostává i do mých obrazů. Samozřejmě v podobě, která je mnohem komplikovanější,“ dodává.
Celé Hovory Petra Viziny si poslechněte v audiozáznamu.
Související
-
Chci, aby mé obrazy předávaly energii, říká Lubomír Typlt. Právě vystavuje v Galerii Villa Pellé
Absurdní metastroje, dívky levitující nad propastí nebo křičící mimina. To jsou náměty výstavy Levitace umělce Lubomíra Typlta, kterou uvidíte v Galerii Villa Pellé.
-
Na múzu se nečeká, to je romantická představa. K tématům se musím promalovat, říká Lubomír Typlt
Když se dostane do stavu maximální koncentrace, maluje i šestnáct hodin denně. Pro jeho aktuální tvorbu jsou typické pestrobarevné ženské šaty, do kterých fouká vítr.
-
Pro snoby jsou mé obrazy až moc náročné, vyhýbají se jim, říká malíř Lubomír Typlt
Před nedávnem zaplatil v londýnské aukční síni Sotheby’s sběratel za Typltův obraz Violet Tuesday (Fialové úterý) čtvrt milionu korun.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka