Litoměřické přístaviště prochází rozsáhlou rekonstrukcí. První lodě v něm zakotví letos v srpnu

3. květen 2022 09:20

V Litoměřicích začala rekonstrukce přístaviště pro malá plavidla. Nově se majitelé lodí připojí také k elektřině nebo pitné vodě. Samotnému spuštění železobetonových pontonů plněných polystyrenem na vodu ale předchází čištění Labe v úseku, kde budou lodě kotvit.

Místo lodí teď v litoměřickém přístavišti zakotvil bagr. Má za úkol vyčistit a připravit říční dno na nové modernější molo.

„Bagr je umístěný na lodi. To proto, že tady není možné přijet po břehu a dělat tu prohrábku dna ze břehu, i když ten kanál je poměrně úzký. Sedimenty dává k sobě na loď a následně se to musí překládat na větší loď, aby se to dalo odvézt na skládku,“ vysvětluje vedoucí výroby ve firmě Labská z Pardubic Pavel Geisler.

Prohrábka bude trvat zhruba měsíc. Mezitím zaměstnanci firmy odstraní staré plastové plováky a na břehu smontují nové mnohatunové plovoucí molo vyrobené z betonu.

„Je to betonová skořepina, vyplněná polystyrenem. Navenek to vypadá jako beton, ale uvnitř je polystyren a skutečně to plave. Po montáži té konstrukce bude probíhat rozvod elektřiny na mole a přípojka na vodu,“ popisuje Pavel Geisler a ukazuje na 130 centimetrů vysoké pontony naskládané na břehu Labe.

Rekonstrukcí projde i přístaviště velkých lodí

U mola podle mluvčího Ředitelství vodních cest Jana Bukovského nově vznikne 14 míst pro malé lodě nebo hausbóty. „Molo bude mít délku téměř 60 metrů, bude dva metry široké a z něj bude vybíhat sedm šikmých plovoucích výložníků, vytvářejících kóje,“ upřesňuje.

Přístaviště nedaleko centra Litoměřic bude i přes svou délku patřit ke středně velkým.

„Je větší než například nedávno dokončené přístaviště v Děčíně, ale nebude dosahovat takových rozměrů, jako například přístaviště v Mělníku,“ vysvětluje Jan Bukovský.

Kromě přístaviště pro malá plavidla projde rekonstrukcí i molo, kde kotví velké lodě. Ty doteď podle Bukovského museli elektřinu získávat prostřednictvím dieselových agregátů.

„Jedno z těchto mol bude upraveno na nižší úroveň – tak, aby u tohoto přístaviště mohly přistávat bezpečně i menší osobní lodě. Nově bude také k dispozici přípojka na elektřinu a na vodu,“ dodává Jan Bukovský.

Rekonstrukce bude stát 37 milionů korun. První lodě tu budou moci zakotvit během letošního srpna.

Spustit audio

Související