Kukuřice je rostlinou Nového světa. K nám se ale dostala díky Romům

Jednou z mnoha možností, jak kukuřici upravit, je grilování

Kukuřice patří mezi obiloviny, stejně jako pšenice, ječmen či oves. Někdo ji zná jen z kina jako popcorn, ale využívá se mnohem víc – například při výrobě oleje, škrobu, mouky nebo glukózy.

Kukuřice je původem americkou rostlinou, tedy rostlinou Nového světa. Podle archeologických výzkumů rostla v Mexiku už 7 000 let před naším letopočtem.

Nás s ní zřejmě seznámili Romové, kteří ji na jižní Slovensko a Moravu přenesli z Turecka a Rumunska v 17. století. Proto se jí také říkalo turecká pšenice nebo turecké žito.

Jestli má toto indiánské zrní nějaké eso v rukávu, tak je to velké množství glukózy. Ta je nezbytným motorem naši mentální i fyzické energie. Navíc zvyšuje odolnost vůči stresu a podporuje soustředění.

Chlapec s kukuřicí

Kromě glukózy obsahuje kukuřice vysoké množství vitamínů skupiny B, které jsou důležité pro správnou funkci orgánů a zlepšují také stav vlasů, nehtů a pleti.

Navíc pomáhá snižovat cholesterol. Obsahuje také železo, hořčík, zinek, mangan, selen -–právě ty jsou důležité pro správnou krvetvorbu a okysličování buněk.

Kukuřice je přirozeně bezlepková potravina, proto je nepostradatelnou součástí jídelníčku každého celiaka. Můžete si ji dopřát syrovou, vařenou, v pečivu i v kaších.

My si dneska dáme kukuřici grilovanou. Jak na to? V misce utřete trochu másla s česnekem a čerstvými bylinkami, solí a pepřem. Kukuřičný klas tím vším potřete, zabalte do alobalu a na rozehřátém grilu grilujte ze všech stran – dohromady asi 20 minut. Pak ještě trochu osolte a můžete podávat!

Spustit audio

Související