Kozí dráha by měla přestat zarůstat křovím. Jenže kdy

23. červenec 2017
Kolejiště takzvané regionální trati

Vrátí se na Kozí dráhu z Děčína do Oldřichova u Duchcova vlaky? S její opravou počítá jak Správa železniční dopravní cesty, tak na ni čeká Ústecký kraj. Potíž je v tom, že není jasné, kdy to bude. „Počítáme s opravou v dlouhodobém horizontu,“ řekl mluvčí správce kolejí Marek Illiaš

Pravidelná doprava na takzvané Kozí dráze skončila před bezmála deseti lety, kdy vypadla ze základní dopravní obslužnosti Ústeckého kraje, tedy Ústecký kraj přestal vlaky na této trati objednávat. Tehdejší vedení kraje uvádělo, že tak ušetří, protože dopravu zvládnou mezi místy, kudy dráha vede, autobusy. Od roku 2015 je provoz zastaven úplně.

Kozí dráha patří mezi oblíbené lokálky v kraji. Po skončení pravidelného provozu vypravovaly turistické vlaky města a obce a také soukromé společnosti. Kozí dráha ale postupně chátrala. Nejprve přišla výluka v úseku od Chlumce na Ústecku po Oldřichov. Trať je tady částečně rozkradená, poničená a zarostlá náletovými dřevinami. V roce 2015 skončil turistický provoz také v úseku z Děčína do Telnice. Na trať spadly pískovcové masivy.

„Sanace skalních masivů a oprava trati si vyžádá investice v řádech desítek milionů korun," uvedl Illiaš. Správce trati přitom musí opravit i nerentabilní tratě. V současné době se proto opravuje za více než 50 milionů korun poničená Moldavská dráha. I když ani tam nejezdí vlaky denně.

Regionální trať

"Jsme trošku ve schizofrenní situaci. Podle zákona máme povinnost udržovat tratě v provozuschopném stavu. Na druhou stranu je poměrně složité investovat desítky milionů korun do trati, kde není objednaná pravidelná doprava a kde se návratnost vložených investic bude pohybovat v řádech desítek let," doplnil Illiaš.

Ústecký kraj ale s objednáváním vlaků na Kozí dráze počítá. Šlo by o turistické spoje. " Vše ovšem záleží na rychlosti oprav tratě ze strany Správy železniční dopravní cesty," řekla mluvčí kraje Lucie Dosedělová.