Hvězdu Ross 128 možná obíhá planeta podobná Zemi

18. prosinec 2017

Se zajímavým objevem přišel tým vědců, který pracuje se spektrografem HARPS na Evropské jižní observatoři v chilské La Sille.

Pomocí tohoto „lovce exoplanet“ astronomové zjistili, že pouhých 11 světelných let od nás se nachází planeta přibližně o velikosti Země, navíc s příznivými teplotními podmínkami. Nazvali ji Ross 128b – to proto, že krouží kolem stejnojmenné hvězdy. Ta patří k tzv. červeným trpaslíkům, tedy hvězdám, které jsou ve vesmíru nejběžnější, nejslabší a relativně nejchladnější. Také proto je astronomové při pátrání po extrasolárních planetách vyhledávají stále častěji.

Zmíněný objev nepřišel zčistajasna, červeného trpaslíka sledovali vědci více než deset let! „Spektrograf HARPS, který si vysloužil přezdívku ‚lovec exoplanet‘, jako jediný na světě disponuje potřebnou přesností a je už 15 let stále nejlepším přístrojem svého druhu,“ tvrdí spoluautor článku uveřejněného v odborném časopise Astronomy & Astrophysics Nicola Astudillo-Defru.

Co tedy díky vědeckému týmu o nové exoplanetě víme? Těleso o velikosti Země, které kolem červeného trpaslíka oběhne za necelých 10 dní, by na povrchu mělo mít vhodné podmínky pro udržení života. Přesto, že je své mateřské hvězdě dvacetkrát blíže, než je naše Země od Slunce, díky chladnějšímu a slabšímu červenému trpaslíkovi je povrchová teplota na této exoplanetě mnohem nižší. Vědci ji odhadují na –60 až +20°C. Otázkou zůstává, jestli je planeta uvnitř nebo vně tzv. obyvatelné zóny – tedy oblasti kolem hvězdy, ve které by na povrchu planety mohla existovat kapalná voda.

Spektrograf HARPS

Ačkoliv je hvězda Ross 128 od nás zatím dál, než nám nejbližší Proxima Centauri – rovněž červený trpaslík, ovšem mnohem aktivnější – v budoucnosti tento primát převezme právě ona. Blíží se totiž k nám a za nějakých 79 tisíc let, tedy v astronomickém měřítku skoro za chvíli, se stane naším nejbližším hvězdným sousedem. A přivede si s sebou zřejmě i nyní objevenou exoplanetu Ross 128b.

Astronomové pokračují v hledání extrasolárních planet s vhodnými teplotními podmínkami. Nové přístroje postupně umožní detailně zkoumat jejich atmosféru, teplotu, chemické složení a detekovat případné známky života. K takovým úkolům poslouží i dalekohled ELT, který se staví nedaleko chilského Paranalu. Astronomové tvrdí, že se stane „největším okem hledícím do vesmíru“.

autor: Miroslav Zimmer