Dopravní koridor v Mostě funguje už 40 let. V minulosti sloužil i jako závodní dráha

10. květen 2019

Silniční průtah městem Most slaví letos 40. výročí. Na tzv. „koridoru“ jezdí vedle sebe kromě aut také vlaky a tramvaje a podél silnice jsou v zemi uložené inženýrské sítě.

Dopravní koridor vznikal při demolici starého Mostu, během jeho stavby se několikrát překládala tramvajová trať. A před vznikem autodromu sloužila silnice i jako závodní dráha.

Stavbaři stavěli na místech, kde se před tím těžilo uhlí. Část koridoru přitom museli vylámat ze skály.

Podobné stavby, kde by se na jednom místě míjela auta, vlaky a tramvaje, jsou podle Jana Setváka, nejen v Česku, vzácností.

Nesmíme zapomenout ani na řeku Bílinu, která protéká hned za železniční tratí, i ta je součástí stavby, protože její koryto bylo kvůli koridoru přeloženo.

Součásti stavby koridoru je i mostecké vlakové nádraží, jehož budova je nejvyšší nádražní v Česku. I ta letos slaví čtyřicátiny.

Augustin Hrdina je pamětníkem – vzpomíná na to, jak kvůli stavbě koridoru byla ohrožena i budova dnešního muzea: „Část budovy muzea měla jít pryč – byla narušena svahem toho koridoru. Ale vydrželo to, opravili to.“

Dopravní koridor v Mostě v roce 2019

Zajímavostí jistě je i to, že čtyřproudá silnice byla i příležitostnou závodní dráhou.

„Když byl v 80. letech otevřen dnešní autodrom, tak na té části u nádraží se pořádaly závody sportovních vozů, to byla poměrně velká zajímavost,“ říká Jan Setvák z Oblastního muzea galerie v Mostě.

Se stavbou koridoru a částečnou demolicí východní části starého Mostu počítaly plány už v průběhu druhé světové války. Důvodem byla, stejně jako po válce, těžba hnědého uhlí.

autor: Jan Beneš
Spustit audio

Související