Dneškem končí připomínkové řízení k plánované výstavbě jezu na Labi

22. březen 2012

Lodě mezi ústeckým Střekovem a Děčínem často zastavuje sucho. Dostatek vody jim má zajistit po většinu roku děčínský plavební stupeň. Proto jeho stavbu prosazují rejdaři. Jez za pět miliard ale odmítají ekologové.

Jejich výhrady při posuzování vlivu stavby na životní prostředí si vynutily opakované změny v projektu. Dneškem (22.3.) skončila možnost podávání připomínek k doplněné dokumentaci.

„Odstraní se dlouhotrvající zastavení plavby... kdy vodní cesta, zejména v letních měsících, v podstatě nefunguje....“ vysvětloval v Děčíně Jan Bukovský z Ředitelství vodních cest České republiky , které je oznamovatelem stavby. S jeho tvrzením ale nesouhlasí Jana Vitnerová ze sdružení Arnika: „Ten plavební stupeň Děčín zvedne hladinu řeky pouze na devíti kilometrech... Mezi Střekovem a státní hranicí je čtyřicet kilometrů nesplavné řeky...“

Stavbě jezu dali na svém letošním únorovém jednání zelenou i zastupitelé Děčína. K němu se plavba historicky váže po dlouhá staletí. Přehrazení Labe rozvoji lodní dopravy pomůže, myslí si obyvatelé města.

Přehrazení řeky uškodí fauně i flóře Labské údolí. S tímhle argumentem stavbu jezu odmítají ochránci přírody i ekologická sdružení. Podali jsme připomínky i ke stávajícímu posuzování vlivu stavby na životní prostředí, uvedla Zora Kasiková ze sdružení Arnika.

Na Vltavě a Labi je už jedenatřicet zdymadel. Ředitelství vodních cest a rejdaři poukazují na to, že když se nepostaví děčínský jez, bude to znamenat znehodnocení dosud vybudovaného systému vodohospodářských staveb v hodnotě sto šedesáti miliard korun.

autor: Josef Suk
Spustit audio