Bez aditiva AdBlue se většina moderních dieselových aut nerozjede. V současnosti je ho přitom nedostatek
Autodopravci, stavební firmy nebo technické služby měst se potýkají s nedostatkem takzvaného AdBlue. Jde se o aditivum, které k provozu potřebují novější dieselové automobily a stroje. Některé firmy si udělaly zásoby na pár týdnů dopředu, syntetickou močovinu ve strachu před nedostatkem skupují i řidiči osobních aut. To žene cenu roztoku rychle vzhůru.
„Je extra nádrž na AdBleu a extra nádrž na naftu,“ ukazuje Petr Houda zařízení na dvoře rodinné autodopravy v Děčíně a pokračuje: „Dodávky jsou, ale je toho málo a cena roste. Pohybovala se kolem 5 až 6 korun, dnes je na některých čerpacích stanicích za 70 korun za litr.“
Pokud dodávky AdBlue budou váznout i nadále, začne mít autodoprava problémy. A nejen ta. „Nebude v krámech nic, všechno se zastaví,“ dodává Houda.
Nedostatek aditiva pociťují i městské technické služby.
„Máme informaci od vedoucího našich technických služeb, že v okamžiku, kdy se snažil močovinu koupit od standardních zdrojů, tak se jen dozvěděl, že ta položka je nedostupná,“ potvrzuje nezávislý místostarosta České Kamenice na Děčínsku Václav Doleček.
Nedostatek AdBlue? Podle Sdružení automobilových dopravců spíš jen nákupní panika
Kvůli nedostatku a vysokým cenám AdBlue se ve čtvrtek 21. října navečer sešla na ministerstvu dopravy speciální pracovní skupina.
„Cílem toho týmu bylo dát vůbec dohromady dostupné informace, co je příčinou toho, že se někteří uživatelé snaží zakoupit větší množství AdBlue a jestli nehrozí nějaký nedostatek,“ říká Vojtěch Hromíř, generální tajemník Sdružení automobilových dopravců.
„Z těch informací, které jsme byli schopni dát dohromady, vyplývá, že to zásobování trhu je dnes na úrovni 150 procent. Je to spíše jakási nákupní panika, než by existoval akutní nedostatek,“ dodává Hromíř.
Pracovní skupina složená ze zástupců ministerstva, distributorů, státních hmotných rezerv a sdružení dopravců teď bude monitorovat nejen situaci s dodávkami AdBlue v zahraničí i v tuzemsku ale i to, jak se daří aditivum vyrábět a rozvážet.
Související
-
V Evropě docházejí aditiva pro dieslová auta. Fronty jsou i u čerpacích stanic v Ústeckém kraji
V Evropě dochází kapalina Adblue potřebná pro modernější dieslová auta. Přidává se do některých naftových motorů kvůli snižování emisí. Problémy mohou mít hlavně kamiony.
-
Nedostatek AdBlue ohrožuje provoz některých dieselových vozidel
V Evropě dochází kapalina AdBlue potřebná pro nejmodernější dieselová auta kvůli snižování emisí. Problémy můžou mít některé osobní vozy, kamiony i zemědělské stroje.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
V Íránu se ozvaly exploze. Podle médií protivzdušná obrana sestřelila tři drony nad Isfahánem
-
Předseda středočeských zastupitelů ODS se propadl kandidátkou. ‚Není to kvůli střetu zájmů,‘ tvrdí Kupka
-
15 vteřin na loučení a nový život. První děti z českých babyboxů jsou už plnoleté
-
Podle mne odveta bude, míní analytička Irena Kalhousová. Izrael ji ale musí dobře nakalibrovat