Bez aditiva AdBlue se většina moderních dieselových aut nerozjede. V současnosti je ho přitom nedostatek

22. říjen 2021 12:54

Autodopravci, stavební firmy nebo technické služby měst se potýkají s nedostatkem takzvaného AdBlue. Jde se o aditivum, které k provozu potřebují novější dieselové automobily a stroje. Některé firmy si udělaly zásoby na pár týdnů dopředu, syntetickou močovinu ve strachu před nedostatkem skupují i řidiči osobních aut. To žene cenu roztoku rychle vzhůru.

„Je extra nádrž na AdBleu a extra nádrž na naftu,“ ukazuje Petr Houda zařízení na dvoře rodinné autodopravy v Děčíně a pokračuje: „Dodávky jsou, ale je toho málo a cena roste. Pohybovala se kolem 5 až 6 korun, dnes je na některých čerpacích stanicích za 70 korun za litr.“

Pokud dodávky AdBlue budou váznout i nadále, začne mít autodoprava problémy. A nejen ta. „Nebude v krámech nic, všechno se zastaví,“ dodává Houda.

Nedostatek aditiva pociťují i městské technické služby.

„Máme informaci od vedoucího našich technických služeb, že v okamžiku, kdy se snažil močovinu koupit od standardních zdrojů, tak se jen dozvěděl, že ta položka je nedostupná,“ potvrzuje nezávislý místostarosta České Kamenice na Děčínsku Václav Doleček.

Nedostatek AdBlue? Podle Sdružení automobilových dopravců spíš jen nákupní panika

Kvůli nedostatku a vysokým cenám AdBlue se ve čtvrtek 21. října navečer sešla na ministerstvu dopravy speciální pracovní skupina.

„Cílem toho týmu bylo dát vůbec dohromady dostupné informace, co je příčinou toho, že se někteří uživatelé snaží zakoupit větší množství AdBlue a jestli nehrozí nějaký nedostatek,“ říká Vojtěch Hromíř, generální tajemník Sdružení automobilových dopravců.

„Z těch informací, které jsme byli schopni dát dohromady, vyplývá, že to zásobování trhu je dnes na úrovni 150 procent. Je to spíše jakási nákupní panika, než by existoval akutní nedostatek,“ dodává Hromíř.

Pracovní skupina složená ze zástupců ministerstva, distributorů, státních hmotných rezerv a sdružení dopravců teď bude monitorovat nejen situaci s dodávkami AdBlue v zahraničí i v tuzemsku ale i to, jak se daří aditivum vyrábět a rozvážet.

Spustit audio

Související