Architekti představí příští rok návrh nového územního plánu města Ústí nad Labem

26. červen 2024 15:35

Architekti představili základ pro nový územní plán Ústí nad Labem. Jde o souhrn různých analýz – dopravní, ekonomické nebo sociologické. Vyplývá z nich, že krajskému městu ubývají obyvatelé. Budoucnost bude na politicích.

Právě politici ve vedení Ústí nad Labem rozhodnou, jestli město novým územním plánem jaksi zakonzervují a lidí bude dál ubývat, nebo se pokusí dát městu nový impuls, aby v něm lidé opět chtěli žít.

Pro radní pro územní plán Evu Fialovou z hnutí ANO byla při předchozích debatách s architekty o jednotlivých analýzách nejvíc „vnitřně emotivní“ právě socioekonomická studie založená na datech.

Důležité je bydlení pro všechny

„Máme největší procento lid se základním vzděláním z celé republiky – 17 procent. Je třeba si uvědomit, že i pro tyto občany, kteří jsou součástí města a vždycky budou, budeme muset najít adekvátní práci a vytvořit podmínky. To je úkolem územního plánu, aby vymezil plochy takového charakteru, aby i občané s tímto vzděláním byli schopni se tady uživit a měli tady bydlení, které budou moci zaplatit,“ shrnula Fialová.

Na druhou stranu je podle ní potřeba ve městě udržet mladé a vzdělané lidi, nebo i přilákat nové. Všichni obyvatelé by tu proto měli mít vhodné a přiměřené bydlení, práci a možnosti vzdělávání a odpočinku.

Odborníci ze společnosti 4ct a architektonické kanceláře Romana Kouckého město rozdělili na stovku lokalit, které budou podrobněji zkoumat – poté navrhnou jejich budoucí udržitelný rozvoj, využití.

Vysokorychlostní trať by měla být pro město v budoucnu výhodou

Třeba v centru města budou důležitá budoucí omezení – je tu například Spolchemie a její havarijní zóny nebo je tu plánovaná vysokorychlostní trať.

„Klíčovou roli bude hrát definitivní podoba terminálu a dopravního řešení. Možná mě za tento názor nebude mít spousta lidí rádo, ale já v tom, že Ústí má šanci, aby ten dopravní terminál byl v takové návaznosti na centrum, vidím obrovskou výhodu. Mnohá jiná krajská města budou mít tu situaci horší, protože ho budou mít někde daleko,“ dodává Tomáš Ctibor ze společnosti 4ct.

Otázkou také bude přesné umístnění mostu pro VRT a budoucí využití železničního mostu. Roman Koucký by ho viděl v přeměně na silniční – oba břehy by se tak spojily a možná by mohl posloužit i při povodních.

Podle optimistických odhadů by měl být nový územní plán hotový do čtyř let – architekti to ale ze zkušenosti odhadují na rok 2030.

Nejdřív připraví návrh nového územního plánu, který chtějí představit začátkem příštího roku. V něm už budou nastíněná konkrétní řešení budoucího rozvoje města.

Spustit audio

Související