210 let trpasličí planety Ceres

1. leden 2011

Dnes máme 1. ledna, a ačkoli by se mohlo zdát, že když je to den pracovního klidu, nemůže s ním být spjato žádné výročí, není tomu tak. Právě dnes si připomínáme objev trpasličí planety Ceres. Je tomu přesně 210 let.

Giuseppe Piazzi, italský astronom, matematik a teolog prováděl v noci 1. ledna roku 1801 astronomická pozorování. Snad ani není nutné vyzdvihovat, jaký velký zápal musel mít pro pozorování vesmíru, když právě o mrazivé novoroční noci trávil čas u svého dalekohledu. Ale vyplatilo se mu to.

Dělal, řekl bych, dost nezáživnou práci - kontrolu katalogu hvězd. Narazil při tom na hvězdu 8. velikosti, kterou v katalogu neměl. Zaznamenal si ji a příští noc se na ni podíval znovu. Jaké bylo překvapení, když se mezitím hvězda pohnula. Piazzi tušil, že není něco v pořádku. Věděl, že nejde o kometu, protože kolem hvězdy nebyla žádná mlhovina. Pokračoval v pozorování objektu až do poloviny února, kdy se Ceres ztratila v záři Slunce.

Giuseppe Piazzi

Ještě téhož roku se dalším astronomům podařilo stanovit elementy dráhy a bylo jasné, že se objekt pohybuje kolem Slunce v místě mezi Marsem a Jupiterem. A planeta, kterou tam hledalo několik astronomů, byla na světě.

Skoro 50 let byla Ceres skutečně považována za planetu. Pak ale podobných těles mezi Marsem a Jupiterem přibývalo a začalo se o nich mluvit jako o planetkách. Dnes jich tam známe stovky tisíc, ale Ceres je stále se svým průměrem 950 km největší.

Piazzi by se asi divil, jak se Ceres posouvá ve škatulkách názvosloví, protože označení planetka ji vydrželo sice 150 let, ale roku 2006 skončilo. Od té doby patří spolu s Plutem a Eris mezi tzv. trpasličí planety. Ale Piazzi by měl možná radost, protože jeho objev po „degradaci“ na planetku vlastně opět povýšil.

autor: Petr Sobotka

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.