Stěrače stírají. Déle než celé století
Je tomu 120 let, co byl oficiálně zaregistrován patent na první automatické stírací zařízení na mytí čelních skel aut. Do standardní výbavy aut se však prosadilo později.
Přihlásila ho sedmatřicetiletá podnikatelka Mary Andersonová. Pocházela z Alabamy, víme o ní, že měla sestru a že když byla mladá, zemřel jí otec. Nikdy se nevdala a žila se svou ovdovělou matkou a sestrou, a to i poté, co se sestra provdala. Jaké měla Mary vzdělání také nevíme, ale evidentně to byla akční žena. Úspěšně podnikala v oblasti realitního developmentu. V sedmadvaceti odešla do Kalifornie, kde se pustila do hospodaření na ranči a pěstování vína. Po několika letech se ale musela vrátit do rodné Alabamy, aby se tu starala o nemocnou tetu.
Když sněží na New York
V zimě roku 1902 navštívila New York. V husté chumelenici jela tramvají, jejíž řidič měl značné potíže. Kvůli sněhu neviděl ven, musel proto otevírat okna a vyhlížet, zastavovat a rukama utírat sníh z čelního skla. Podnikavá Mary Andersonová si pomyslela, že by to chtělo nějaké stírací zařízení, které by se ovládalo zevnitř vozu. A hned ji napadlo, jak by asi mohlo vypadat. Když se vrátila domů do Alabamy, najala si inženýra, který měl její ideji dát skutečnou podobu. Šlo o gumový stěrač, který se ovládal pákou umístěnou u volantu. Stačilo pákou otočit, aby se stěrač vykývl do strany a pak se sám vrátil do původní polohy. Aby skutečně pevně přiléhal ke sklu, zajišťovalo malé závaží. Stěrač neměl být v autě nainstalován napevno, ale byl vyjímatelný. Už dříve podobná zařízení existovala, ale toto bylo první, které vážně fungovalo.
Nepochopený vynález
10. listopadu 1903 si Mary Andersonová stěrače nechala patentovat. Patentová práva měla držet 17 let. Mezi výrobci automobilů však nebyl o stěrače zájem. V roce 1905 se Mary pokusila patent prodat jedné automobilce, ale bez úspěchu. Firma stěrače odmítla s tím, že má pochybnosti o jejich prodejnosti; navíc tvrdila, že pohyb stěračů by rušil řidiče a hýbání stěrači by ho rozptylovalo při řízení.
Pochopení pro Maryino zařízení přišlo až s razantnějším rozšířením automobilů o deset let později. V roce 1922 firma Cadillac jako první zařadila stěrače do standardní výbavy svých aut. Mary Andersonová z toho ale nic neměla, práva na její patent vypršela o dva roky dříve. A tak žila dál jako předtím z výnosů svého developerského podnikání. Zemřela v roce 1953. Na závěr jen dodejme, že podobně dopadla i její následovnice Charlotte Bridgewoodová, která vymyslela první stěrače s elektrickým pohonem. I její vynález byl zprvu přehlížen. Tak si na obě vzpomeňte, až pojedete v autě, bude pršet a vy budete rádi, že stěrače stírají.
Související
-
Stěrače stírají a klakson troubí! Co vše kontrolovat pro bezpečný silniční provoz v zimním období
BESIP je oddělení Ministerstva dopravy ČR koordinující činnosti v oblasti bezpečnosti na pozemních komunikacích. Pojďme se dnes věnovat aktuálnímu ročnímu období.
-
Stěrače pomáhají japonským meteorologům
V Japonsku k upřesnění informací o aktuálním počasí využívají v rámci velkých dat i údaje o spouštění stěračů a pohybu daných vozidel.
-
Stěrače slaví 110 let. Vymyslela je žena!
Stěrače v automobilu považujeme dnes už za samozřejmost. Ne vždycky tomu ale tak bylo. Toto zařízení, které nám pomáhá vidět během řízení, nedávno oslavilo 110 let ...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.