Pásové dopravníky z uzavřených povrchových dolů na Teplicku neskončí ve šrotu. Mohly by sloužit jako nosníky pro solární panely

22. květen 2024 10:03

Otázku, co udělat s pásovými dopravníky, které zbydou po těžbě v povrchových dolech, řeší v Bílině. Zařízení, která jsou desítky kilometrů dlouhá, jsou určená k přepravě uhlí a vytěžené zeminy. Nově by ale mohly sloužit jako nosníky pro solární panely. Těžaři teď novinku testují na výsypkách, které zbývají po těžbě hnědého uhlí.

Díly pásových dopravníků slouží jako nosníky solárních panelů

Za nápadem možného využití středních dílů pásových dopravníků stojí strojaři z firmy Prodeco v čele s Ladislavem Michálkem: „Těch středních dílů se tady na Bílině vyskytuje asi 11 tisíc kusů s tím, že výhledově samozřejmě po utlumení těžby budou k dispozici, de facto by přišly sešrotovat.“

Strojaři navrhli použít konstrukce do nestabilního podloží dobývacího prostoru.

„Tady na těch plochách nelze aplikovat fotovoltaiku ukotvenou pevně do země, protože při poklesu těch těžených hmot by došlo ke zkřížení vlastně těch konstrukcí a popraskání těch panelů. Ideální je využít to, co tady máme, to, co se už nemusí vyrábět, a jenom s drobnou úpravou tomu vdechneme další život a na dalších 25 let,“ popisuje Ladislav Michálek.

Důl Bílina, pásový dopravník

Odborníci taky hledají vhodné typy solárních panelů. Podle Petra Pikny, který se projektem zabývá, mají být tenkovrstvé a bez křemíku: „To jsou různé technologie tenkovrstvé nanášené ovšem na skle, neobsahují křemíkové články, které by se mohly lehce polámat nějakým transportem.“

Testování potrvá ještě několik měsíců. Pak budou panely připojeny do trafostanice.

Spustit audio