Morální dilema oběti lidských životů pro záchranu mnoha jiných řeší divadelní hra Teror

18. říjen 2018

164 mrtvých, ale 70 tisíc zachráněných. Je to správná volba? Takovou otázku klade hra německého dramatika a právníka Ferdinanda von Schiracha.

„Na pravidelné lince z Hamburku do Mnichova terorista unese letadlo se 164 lidmi na palubě a míří s ním na fotbalový stadion, kde právě 70 000 lidé sleduje přátelský zápas Německa a Anglie. K letadlu je vyslána stihačka. Její pilot, major Koch, má rozkaz nestřílet, jenže když vidí, jak letadlo klesá ke stadionu, sestřelí ho. Po přistání je ihned zatčen,“ nastiňuje výchozí situaci hry Teror režisér Filip Nuckolls.

Celá hra je vlastně proces s pilotem, který neposlechl rozkaz a překročil zákon. Evropské normy totiž říkají, že je nepřípustné obětovat jeden život pro záchranu mnoha. Koch sice zabránil obrovské tragédii, ale zabil 164 lidí.

Jestli na to měl právo nebo ne, mají posoudit diváci. Poté, co zhlédnou právní bitvu žalobce a obhájce a vyslechnou všechna svědectví a výpovědi, rozhodnou.

Při každém uvedení hry, která je od svého zrodu v roce 2015 divadelním bestsellerem, se divácké hlasy pečlivě sčítají. Na speciálním webu jsou pak k dohledání výsledky těchto hlasování.

Jde vlastně o zajímavý sociologický průzkum. „Většinou se osvobozuje,“ shrnuje dosavadní výsledky diváckých soudů Nuckolls. „Třeba v Japonsku ale Kocha naopak odsoudí. Tam je úcta k zákonům obrovská a tolerance ke svévolnému řešení naopak velmi nízká.“

Nuckolls zvolil velmi fyzický způsob hlasování. „Chceme, aby se lidé zvedli ze sedadel, přišli na jeviště a prošli jedním ze dvou připravených rámů, a tak si vybrali, jestli je pilot a střelec vinen či nevinen. Sám jsem zvědav, jak to bude fungovat,“ říká režisér, který si na generálku ke zkoušení diváckého hlasování pozval mostecké gymnazisty.

Vlastně komorní příběh ze soudní síně mostečtí přestěhovali do hangáru s troskami sestřeleného letadla. Scéně tak vévodí torzo trupu letadla, postavené přesně podle podkladů Lufthansy.

Aby vynikly emoce z výslechů, objeví se detaily tváří herců na velkém plátně. „Bylo to vzrušující,“ říká režisér známý severočeským divákům hlavně z komorní scény ústeckého Činoherního studia, o spojení své osoby, aktuálního textu a velikého mosteckého jeviště.

Jak tohle spojení funguje, to můžete zjistit při premiéře v pátek 18. října. Reprízy jsou v programu 23. října a 6. listopadu.

Spustit audio

Související